Köpte hus förra året och flyttade in i oktober. Med andra ord, denna vinter är vår första i huset och vi har upptäckt att värmesystemet kan förbättras/optimeras i många avseenden... Men högst upp på listan tror jag är detta, nämligen som rubriken säger att det går oisolerade värmerör i krypgrunden. Se rött streck på bifogad ritning, det är ca 12-15m Uponor 25/20 rör-i-rör som går från bergvärmepumpen till golvvärmen i köket. (Obs. ritningen är gammal, från 1960 när huset byggdes, men ser ungefär likadant ut).

Frågan är, vad tror ni. Ska vi satsa på att isolera rören själva (verkar finnas färdiga bitar att köpa) eller be en rörmokare dra om rören genom den varma delen av källaren?
 
  • Arkitektonisk ritning av hus med mått, rumsetiketter, och garage. Detaljerad layout med skala och symboler.
Lägg om rören till varmt utrymme, kostar några kronor men du ångrar dig inte. Annars kanske det ska vara värmekabel på som säkerhet eller massa isolering och kanske spika in lådor runt. Ser lite knepigt ut att komma förbi trappan bara.
PS är det frostfritt i krypgrunden så kan det räcka med skålar min 50 mm med mineralull i , ta inte något billigt skit i cellplast från billiga varuhusen.
 
J jonaserik skrev:
Lägg om rören till varmt utrymme, kostar några kronor men du ångrar dig inte. Annars kanske det ska vara värmekabel på som säkerhet eller massa isolering och kanske spika in lådor runt. Ser lite knepigt ut att komma förbi trappan bara.
PS är det frostfritt i krypgrunden så kan det räcka med skålar min 50 mm med mineralull i , ta inte något billigt skit i cellplast från billiga varuhusen.
Ok tack, "skålar med mineralull i" vad syftar du på då?
 
Finns det inte en risk att du ändrar förhållandena i krypgrunden om du isolerar eller tar bort värmerören? Som i kallare och därmed fuktigare, med alla problem det kan föra med sig om man har otur.
 
G Genomklok skrev:
Finns det inte en risk att du ändrar förhållandena i krypgrunden om du isolerar eller tar bort värmerören? Som i kallare och därmed fuktigare, med alla problem det kan föra med sig om man har otur.
Kanske, värmerören är ett relativt nytt tillskott sedan drygt 10 år så det har ju gått bra de föregående 50 åren. Känns som att krypgrunden nästan blir rumstemperatur idag och det kan inte behövas tycker jag.
 
J jonaserik skrev:
jepp och då ska det bli tätt, så dom med aluminum på, sitter en klisterrema, pass på när klistrar biter så det inye går att göra om. Sen silvertape i skarvarna mellan skålarna. Skålarna finns i olika tjocklek min 40 mm isolering. Här finns det att kika på, lite olika priser med.
[länk]
Ok tack. Rören är fästa så att de ligger an mot ovanliggande betongbjälklag, tror du det går att isolera dem som de är, eller behöver jag sänka dem så det går att dra runt "skålarna"?
 
Problemet med krypgrunder är främst på sommaren då varm fuktig sommarluft tar sig in i krypgrunden och kyls av. Då kan det bli för fuktigt. Men då har man ju ändå inte värmen i huset påslagen så det spelar ingen roll för hur krypgrunden mår. Det finns en typ av "krypgrundsavfuktare" som bygger på att man sätter en elvärmeslinga i krypgrunden och så värmer den på sommaren när det blir för fuktigt. Kallas Trygghetsvakten.
 
T Trekul skrev:
Ok tack. Rören är fästa så att de ligger an mot ovanliggande betongbjälklag, tror du det går att isolera dem som de är, eller behöver jag sänka dem så det går att dra runt "skålarna"?
Blir nog att släppa ner dom om skålar ska användas, det kan gå om rören ligger tajt mot varandra att ta en större skål och öppna den och trä över allt upp mot bjälklaget. Fastsättning kan göras med skruv på sidorna ca 20 cm mellan och ett snöre ( plast ) som fästes i dom. Inte estetisk, men den platsen TJA.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
G Genomklok skrev:
Finns det inte en risk att du ändrar förhållandena i krypgrunden om du isolerar eller tar bort värmerören? Som i kallare och därmed fuktigare, med alla problem det kan föra med sig om man har otur.
Finns nog ingen risk med det, då det är lågtemp som flödar fram, sen vet vi inte om det prisol eller nakna rör.
 
J jonaserik skrev:
Finns nog ingen risk med det, då det är lågtemp som flödar fram, sen vet vi inte om det prisol eller nakna rör.
Som sagt det är rör-i-rör mao plaströr med skyddshölje 🙂
 
T Trekul skrev:
Som sagt det är rör-i-rör mao plaströr med skyddshölje 🙂
Bara isolera då med skålar över och fästes upp.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.