Jag behöver hjälp.

Jag ska installera en norsk gjutjärnskamin (etagekamin) av äldre modell i vårt "torp". Till denna vill jag självklart ha "plåtliknande" rökrör för anslutning till skorstensstocken. Det ska se traditionellt ut inte nytt som på 2000-talet. Jag behöver gå i flera böjar, krökar och vinklar för att få till detta samt att jag ska också passera genom en brännbar vägg innan jag kommer in i skorstensstocken. Ett färdigt modulsystem borde altså vara ypperligt, men....

Det finns flertalet fina system på marknaden där man kan köpa moduler med vinklar, sotluckor, spjäll osv som borde kunna passa. Men de flesta jag stött på är endast 1,5-2 mm gods. Sotaren godkänner inte isolering/inbyggnad av rökrörsystem med tunnare gods än 3mm för cortenstål (eller 2,5 mm syrabeständigt rostfritt). Finns det någon som har några tips på färdiga system i "rent stål" med godstjocklek om minst 3 mm?

Ska jag verkligen måsta specialbeställa detta från en verkstad eller?
 
Kaminen ser ut såhär:
 
  • Mustad no 98.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Gud vilken fin kamin! Den är nytillverkad alltså? Var har du hittat den?
 
Om sotarens önskemål bara handlar om den lilla biten genom väggen så kanske det går att ha ett kraftigare rör just där? Annars kan du ju alltid byta sotare, monopolet är väl avskaffat nu.
 
konichiwa girl skrev:
Gud vilken fin kamin! Den är nytillverkad alltså? Var har du hittat den?
Den är inte nytillverkad utan gammal (tidigt 1900-tal trodde säljaren) och renoverad. Köpt av en kakelugnsmakare i Umeåtrakten. Han hade flera liknande kaminer när jag var där.

Faidros skrev:
Om sotarens önskemål bara handlar om den lilla biten genom väggen så kanske det går att ha ett kraftigare rör just där? Annars kan du ju alltid byta sotare, monopolet är väl avskaffat nu.
Jo, men det är inte det enklaste att hitta rör som är kompatibla med varandra så att det ser något ut för värden. Det är lite det som frågan handlar om, var hittar jag 125 mm rör som håller minst 3 mm godstjocklek? Jag har besökt massvis med hemsidor, kollat hos stålgrossister (där det oftast diffar någon cm) osv.

För övrigt har inte sotaren "hittat på" detta med godstjocklek utan har faktiskt beskrivit ett korrekt sätt att göra det på. Se t.ex. http://www.haningesot.a.se/Tips_och_rad/rokkanaler3.html
Det är fullt förståeligt att om man isolerar kanalen så ökar temperaturen på godset och därmed också slitaget. Dessutom kan man ju knappast se utifrån om det rostar hål i godset när det är dolt. Jag argumenterar inte mot behovet (även om nästan alla försäljare jag varit i kontakt med varit helt oförstående).
 
Aha, jag lurades av att du hade skrivit "äldre modell". :)
Vad är det för kakelugnsmakare? Vi bor ju inte så långt från Umeå.
 
  • rörvinkel.JPG
Faidros skrev:
Det kanske går att beställa från NVI. De verkar ju ha material i den dimensionen.

[länk] (sid. 7)
Jo, det borde nog fungera rent storleksmässigt. Jag har tittat på NVI tidigare. Men om jag förstår det hela rätt är det pulverlack som gäller hos dem. Jag tänker mig något åt stålhållet som bara får lite spissvärta på sig när det är dags för eldning. Det är iofs kanske inte omöjligt att det går att specialbeställa obehandlad stålplåt också. Ska nog kolla upp det. Tack för tipset.
 
Redigerat av moderator:
Har du frågat kakelugnsmakaren du köpte spisen av?
När vi installerade vår gjutjärnsspis körde jag tre mil till eldabutiken och fick lyssna till en femtonminutersförklaring om att rör i den dimensionen inte gick att få tag i, det var bara att ge upp projektet och köpa en ny plåtkamin av honom.
På vägen hem körde jag in till byggåtervinningsgården sjuhundra meter hemmifrån och hade massor med gamla, lättrostade, gjutjärnsrör i alla möjliga (och omöjliga) vinklar att välja på. Lite filande med en stålborste och lite spissvärta, sedan undrade sotaren om spisen alltid hade stått där.

Godstjockleken är rejäl, inga problem där, frågan är bara hur man isolerar när man går genom en brännbar vägg, men det borde kakelugnsmakaren ha något förslag på.

Sedan är ju gjutjärn vackrare än stålplåt. Jodå, det är ett faktum och inte alls bara min åsikt ;o)

/ Fredrik
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.