Vi är spekulanter på ett Hultsfreds-Hus från 1976 i Linköping.
Besiktningen säger bara att en oisolerad platta med trä nära betongen är en riskkonstruktion.
Inga detaljer tyvärr.
Nu kom jag över bygglovsritningarna till huset.
Det verkar inte vara av den allra värsta sorten (ingjutna reglar, sand, osv...) utan man verkar ha tänkt till lite i alla fall.
Förutsatt att huset verkligen är byggt enligt ritningarna så finns det en syllisolering och en 0,15mm plastfolie på betongen.
  • Är det någon som känner till den konstruktionen?
  • Är det någon som har sett hur en 50år gammal plastfolie ser ut? Finns det ens kvar något?
  • Kanske någon som bor i ett liknande hus?
  • Finns det något sätt att snabbt undersöka/mäta och inte bara förlita på näsan (typ något snabbtest på mögelsvamp)?
  • Ingår det i någon slags försäkring i fall det skulle visa sig problem i golv eller syll om några år?
Vi tar tacksamt emot alla synpunkter ni har kring det här :)

Tackar på förhand! Teknisk ritning eller specifikation för byggnadskonstruktion med markeringar om grund och väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tekniska ritningar av byggnadskonstruktioner, detaljskisser, isolering, grundläggning. Text på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Teknisk ritning av en grundläggning med måttangivelser, materialspecifikationer och konstruktionsanvisningar på svenska.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Insåg att det kanske var lite väl många frågor på en och samma gång...
När jag googlar så hittar jag verkligen ingenting om varken konstruktionen med plastfolie ovanpå plattan eller någon produkt som heter Rockwool 581.
Så all info hjälper oss - shoot! :)
 
D
Förlita dig på näsa och ögon. Man kommer långt med det om hjärnan också är med. Eftersom grunden är 50 år gammal blir det omöjligt för en köpare att få någon annan (t ex säljare eller försäkringsbolag) att betala eventuell renovering. Om ni tycker om huset och det verkar vara friskt, skriv kontrakt med återgångsklausul som kan aktiveras om er besiktningsman hittar något obehagligt problem. Hur ser takpappen ut? Ta höjd i er kalkyl för att ni måste dränera, byta tak (och radonsanera?).
 
  • Gilla
gungunsen
  • Laddar…
Ja det är väl en riskkonstruktion MEN man bör ju också zooma ut lite och se till den sammantagna risken.

En sådan konstruktion på väldigt torr/väldränerad mark skulle jag nog inte vara särskilt orolig över, men samma konstruktion placerad i blöt mark/träsk hade jag absolut inte köpt.
 
  • Gilla
Ulltand och 1 till
  • Laddar…
Köp det om det känns friskt, visst finns det risker med gamla hus och tryckta syllar. Eftersom Linköpings politikerna inte sett/ser till att det blir några nya byggbara tomter på länge är det ju begagnade hus som gäller om man vill bo i Linköping.
 
  • Gilla
gungunsen
  • Laddar…
Stort tack för alla bra svar och input hittills:)
Huset är annars välskött, nya fönster, nytt tak osv...
Det är endast grundkonstruktionen vi känner oro över
Tyvärr ligger huset just i en liten svacka med några meter höga kullar runtomkring.
Men vi ska kolla markförhållanden lite närmare.
Grannhuset är också till salu och där står det i besiktningsprotokollet att det luktar om syllarna.
Det som skiljer husen är just grundkonstruktionen där grannhuset saknar plast/syllisolering utan endast har bärande cellplast mellan platta och golv.

En till sak jag funderat över är att det installerades FTX för 3 år sedan. Är det negativt i det sammanhanget?
Tänker mig att undertrycket försvinner och varm luft från bostaden kan komma ner under golvet...

Bra input med återgångsklausul... Trodde att en vecka eller så alltid var std, men om det blir köp ska vi dubbelkolla
 
G gungunsen skrev:
Stort tack för alla bra svar och input hittills:)
Huset är annars välskött, nya fönster, nytt tak osv...
Det är endast grundkonstruktionen vi känner oro över
Tyvärr ligger huset just i en liten svacka med några meter höga kullar runtomkring.
Men vi ska kolla markförhållanden lite närmare.
Grannhuset är också till salu och där står det i besiktningsprotokollet att det luktar om syllarna.
Det som skiljer husen är just grundkonstruktionen där grannhuset saknar plast/syllisolering utan endast har bärande cellplast mellan platta och golv.

En till sak jag funderat över är att det installerades FTX för 3 år sedan. Är det negativt i det sammanhanget?
Tänker mig att undertrycket försvinner och varm luft från bostaden kan komma ner under golvet...

Bra input med återgångsklausul... Trodde att en vecka eller så alltid var std, men om det blir köp ska vi dubbelkolla

FTX bör vara bra Man kan göra en MVOC mätning för att objektivt få koll på microbiell avktivitet.
 
  • Gilla
gungunsen
  • Laddar…
Kanske OT.

Kollade typ 1990 på ett hus, som var byggt på en ren sandås. Mot sandåsen med en liten sänka emellan lutade en större ås.

Huset var byggt på platta. Ovanpå plattan em tjock plast, och så huset ovanpå detta.
Ett hål togs upp genom golvet och plasten. Rejält fuktigt på undersidan.
Men torrt i trossbotten.

Fråga besiktningsmannen hur länge plasten kommer att vara hel.
Den låg ju klämd mellan allt trä mot plattan.
Såg framför mig oändligt många hål med tiden...

Backade. Blev ett annat hus med ordentlig krypgrund. Typ Ytonglåda.

Pysslat och kompletterat genom åren.

Bytt FTX, Absortionsavfuktare i grunden och avstängd direktel, eldar i en täljstensugn kalla årstiden.

Stillat oron kan man säga.
 
Redigerat:
Tack för fler bra synpunkter.
Här på forumet verkar man till och med vara insatt i lokalpolitiken i Linköping. På kommens webbsida står det angående tomter:
"Kommunen kommer prioritera att planera för flerbostadshus framför småhus, eftersom det är en mer effektiv användning av mark."
Det efter att man i sann sovjetanda reat ut de mest attraktiva lägen för 400t till gamlingar som stått i kö i 60år. När kön växt till 2500 (barn)familjer bestämmer man sig att lägger ner. Den enda tomten som finns nu vill men inte släppa för under 2.5M trots bud på 2.2M och att granntomterna såldes för en bråkdel av priset 2016.

Tillbaks till ämnet... :)
Huset ligger i en kort gata med 5 hus där huset är högsta punkten (total höjdskillnad 2m). Åt de andra 3 väderstrecken är dock marken högre än huset (total höjdskillnad drygt 5 till 8 meter på 50m avstånd).
Är ingen dräneringsexpert så kann inte avgöra om det är en fördel att vattnet kan rinna åt ett håll eller en nackdel att det kommer från 3 håll.

@Hybro fick du något svar av besiktningsmannen om hur sådana folier brukar hålla över tid?
 
.
Den jag anlitade sa att det är klart det blir hål.

Jag är den försiktiga typen, så jag letade rätt på nuvarande huset.

Visst, det ligger plast ovanpå Ytongbalkarna som utgör typ ett stort golv. Huset är sen byggt på den upp och nervända skokartongen.
Men inget vatten kan tränga upp, då det är en ordentlig krypgrund.
Som sagt med avfuktare, som går lite ibland. Håller relativa fuktigheten under 60 %.
Tempen mellan 8 - 12 grader beroende på årstid. Ingen värme tillförs.
 
  • Gilla
gungunsen
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.