Hej! Jag har en gammal stor stenkåk från 30-talet med ganska tunn betongsula i källaren, kanske 10-15cm. Vi håller på att anlägga ett litet badrum i ett källarutrymme och jag tänkte mot all gängse praxis att spackla in en elektrisk golvvärmeslinga under klinkerplattorna, dvs utan isolering. Denna är sedan tänkt att användas som ngn slags komfortvärme till golvet dom tillfällen man är där nere, dvs slå igång en timma eller så innan man går ner och slå av när man går upp. Primär uppvärmning kommer ske via vattenburet element.

Nu till min fråga: Jag vet att oisolerad platta drar mer el pga värmeförlusterna, jag känner också till att fukt kan vandra upp i plattan om värmen är på och sen stängs av. Men vad kan egentligen hända då jag har 65 cm kalkstensmur på långsidan samt grova tegelstommar på dom andra väggarna? Lite fuktvandring hit eller dit borde väl inte kunna skada något när precis allt är av sten överallt?

Denna fråga finns säkert besvarad i andra trådar, men är mindre bra på forum och trådar :/

Tacksam för svar eller lite resonemang kring detta.
 
C C-M skrev:
Hej! Jag har en gammal stor stenkåk från 30-talet med ganska tunn betongsula i källaren, kanske 10-15cm. Vi håller på att anlägga ett litet badrum i ett källarutrymme och jag tänkte mot all gängse praxis att spackla in en elektrisk golvvärmeslinga under klinkerplattorna, dvs utan isolering. Denna är sedan tänkt att användas som ngn slags komfortvärme till golvet dom tillfällen man är där nere, dvs slå igång en timma eller så innan man går ner och slå av när man går upp. Primär uppvärmning kommer ske via vattenburet element.

Nu till min fråga: Jag vet att oisolerad platta drar mer el pga värmeförlusterna, jag känner också till att fukt kan vandra upp i plattan om värmen är på och sen stängs av. Men vad kan egentligen hända då jag har 65 cm kalkstensmur på långsidan samt grova tegelstommar på dom andra väggarna? Lite fuktvandring hit eller dit borde väl inte kunna skada något när precis allt är av sten överallt?

Denna fråga finns säkert besvarad i andra trådar, men är mindre bra på forum och trådar :/

Tacksam för svar eller lite resonemang kring detta.
I värsta fall kan det hända att klinkerplattorna släpper och det i sig kan ju göra att fogar etc spricker och att vatten från t.ex dusch el. Badkar letar sig ner och åsamkar ytterligare skador.

Men i ditt fall om det är lite sporadiskt då och då vettefan om det får sådana konsekvenser.

Tänker du elslinga bara i badrummet du bygger eller i några fler utrymmen?
 
Nej jag tänker bara i det rummet. Tilläggas bör att jag planerar att spackla in slingan i flytspackel med fix och klinker ovanpå, jag lägger den alltså inte direkt i fixet.
 
  • Gilla
Skogsson
  • Laddar…
I vissa perioder har jag använt golvvärmen i mitt badrum på det viset. Alltså slagit på den innan jag skall duscha. I mitt badrum är det klinker på isolerat träbjälklag. Och det tar många timmar för golvet att bli varmt. Har du en oisolerad betongplatta lär det ta ännu längre tid. Så ha inte för höga förväntningar på uppvärmningstid.
 
Det är ju en bra synpunkt. Om det tar flera timmar för att få lite värme kan det ju vara läge att strunta i golvvärmen helt. Då blir det ju samtidigt by the book med oisolerad platta.
 
Oisolerad platta direkt troligtvis mot lera/sand i tanke på ålder. Då ska det inte finnas någon form av tätskikt, bara i och ca 30 cm utan för duschen/kabinen, det är full vandring av fukt från underjorden och då ska det finnas möjlighet för den att ventilera ut , med klinkers är det fogar och där blir det ventilation av ev fukt..
 
  • Gilla
Knight och 1 till
  • Laddar…
Jag har så, golvvärme i duschen i källaren på oisolerad platta. Jag har oftast inte på den, slår på ibland en bra stund innan dusch och bastubad. Men det tar några timmar innan det märks nån värme. Jag vet inte hur installationen är gjord. Ibland funderar jag på om det skulle vara ide att bila bort golvplattor och värme och göra om med en XPS-platta under, men det är så lågt i tak.

Jag slutade använda den eftersom termostaten i stort sett aldrig slog av, 400W konstant. Jag är inte orolig gör fukt, en avfuktare i duschen och i tvättstugan.

/Höghus
 
  • Gilla
C-M
  • Laddar…
Det blir så att jag struntar i slingan. Det verkar ju trots allt som att det inte är någon större idé utan isolerad och omgjuten platta.
 
Kör med vattenburen golvvärmeslinga i ett badrum i källaren, ca 5 kvm, och ingen isolering under.
Vi högg bort fingjutningen och sedan slingorna direkt på.
Bara tätskikt i duschdelen och slingorna ingjutna i betong.
Fungerar bra och sommartid värmer en handdukstork.
Har haft det i ca 25 år och ännu inga problem.
 
  • Gilla
stefan.jakobsson och 1 till
  • Laddar…
Det är ju verkligen att elda för kråkorna eller vilka som håller till under huset. :)
 
imported_Benno imported_Benno skrev:
Det är ju verkligen att elda för kråkorna eller vilka som håller till under huset. :)
Det är ju i källare och betongplatta, så det är nog ganska "folktomt", både hos mig och ts.
slingan hamnar ca 1,7 m ned undermarkytan och under huset, samt i överkant av plattan.
Värmer man ändå badrummet till dryga 20 grader med element/handukstork kontra vattenburen golvvärme i ett så litet utrymme blir det inte så stor skillnad i energiåtgång, för oss kompenseras det av komforthöjning.
Man kan inte snåla/spara ihjäl sig utan man får finna en rimlig nivå man kan acceptera;)
 
J
Vi har kombinerat tvättstuga och badrum i källaren, och just för att slippa ställa sig på det kalla golvet efter ett bad har jag funderat på en värmestrålare/infravärmare. Finns idag diskreta sådana. Då värmer den ju ytan på golvet. Huruvida min ide verkligen fungerar vet jag inte än. Massa annat som fått prioriterats, så just nu kör vi med ett par tjocka badrumsmattor.

https://www.ahlsell.se/10/el-1/varmeprodukter/85-elradiatorer-och-styrning/varmestralare/8573162/

https://www.ahlsell.se/10/el-1/varmeprodukter/85-elradiatorer-och-styrning/varmestralare/8570246/
 
Eventuella effekter av att värma golvet blir ju oberoende av hur golvet värms. Det kan gälla fuktvandring, värmeläckage eller den önskade komforten. Dessa effekter kan uppstå av det faktum att golvet är varmt. Så det spelar ur den synvinkeln ingen roll om golvet värmts upp med en infravärmare eller ingjutna slingor. Hur effektivt infravärmaren faktiskt kan värma upp golvet är en annan fråga.
 
Jag har en liknande lösning i farstun. inte oisolerat, men mycket dåligt isolerat. Jag värmer detta golvet en timme varje morgon för att kompensera för att det inte finns någon värme i övrigt i rummet. Det går ganska snabbt att få upp komfortvärme, men det blir ju aldrig riktigt varmt.

Så min rekommendation är att lägga in lite isolering (2cm cellplast?) och sedan värme på denna, eller att lägga in cellplastskivor med urfasade spår för elvärmen. Lägg sedan flytspackel på detta. Jag lovar att värmen kommer att komma rätt snabbt då.
 
  • Gilla
C-M
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.