Är det fler som har haft problem med att säljarna inte hör av sig. Vi har haft möte med säljare från både vårgårda och fiskarheden men har trots påstötningar inte fått utlovad information.

Är tiderna så goda att säljarna inte behöver bry sig?
 
Vi har kollat husleverantörer sedan november. De första vi hörde med, som vi i princip hade bestämt oss för, tog det (efter 4 påringningar plus flera mail) 3 månader att få reda på att -nej, tyvärr, de kunde nog inte bygga efter den omritning som vi önskade. Men vi kan rita om ett av de hus vi redan har, vi hör av oss. Det var 3 veckor sen och har inte hört något än.
Vilket i o f s blev rätt bra ändå, för vi fick upp ögonen för andra leverantörer och andra alternativ för att bygga, istället för NF som vi först tänkt oss.
Men nu har vi i princip hamnat i samma sits igen. Efter att kollat på flera andra lev., räknat o betat av leveransbeskrivning efter leveransbeskrivning, har vi fastnat mest för ett alternativ (inga namn nämnda....). Men då visar det sig i princip vara helt omöjligt att få en offert alt. närmare uträknat pris. I telefon lät det på säljaren ungefär som att "om ni inte har råd med ev. 500 t. plus på det ca-pris ni fått, så borde ni kanske inte bygga...". Nu är det inte ordagrannt och jag kan ha missförstått honom, men det är ung. känslan jag fick. Tråkigt. Men vi fortsätter att leta...
 
Jag tror nog att säljaren faktiskt gjorde dig en tjänst med det han sa. Om ni tar pris för tomt + pris för hus, så tillkommer det kostnader för runt 500 000 tusen, och det måste man vara medveten om innan man ger sig för långt in i byggplanerna.

Vårat bygge är ett typiskt exempel på att det springer iväg.. hus 1 755 000, tomt 420 000. Totalpris ca 2,9 miljoner (utav dessa är det tillval för 140 000, resten är tillkommande kostnader)
 
Redigerat:
Det är vi fullt medvetna om och har räknat på minsta detalj, tro mig..... Det vi vill veta är vad husleverantörens pris blir, det tycker jag inte ska diffa på 500 t. Vi vet exakt hur mkt vi vill ha från dem och hur mkt vi ska fixa själv/anlita andra. Och självklart förstår också vi att tomt, grund, schaktning, bygglov och massa andra saker kostar. Varför utgå från att man inte skulle ha koll på det?? Det jag inte kan förstå är att det ska vara som att dra ut en tand för att få ett pris. Och menar jag självklart inte ett pris på kronan exakt.

Det är ju dessutom just husleveransen vi vill veta priset på, resten har vi naturligtvis räknat med också. Men det blir en stor skillnad om man ska bestämma sig för vilka man vill beställa hos, om priset skiljer flera hundra tusen för i princip samma leverans..... Att man vill få bästa pris (och självklart även bra kvalité) är väl knappast ovanligt?
 
Redigerat:
Vill eller kan inte ens säljaren lämna ett ungefärligt pris, i ert fall +- 500 000:-, så skulle jag nog av ren självbevarelsedrift försöka hitta ett annat alternativ.

När det gäller ointresserade säljare så är rådet detsamma. Är säljaren ointresserad i ett första skede så borde man fråga sig vilket intresse man har under resten av processen.

Ska man köpa ett hus för flera miljoner är det i alla fall enligt min mening ett grundkrav att personen man ska göra affären med visar en gnutta intresse och framförallt kan presentera ett pris på huset för att det ska finnas förutsättningar för ett lyckat resultat där kunden blir nöjd i slutänden.
 
Hej,
Hakar på tråden då jag heller inte kan förstå hur husförsäljare (som man i regel ringer upp och "frågar" om de vill bygga ett hus åt en) kan var så loja. Vi har kontaktat 9st företag och i flera fall har säljarna efter möten med löften om offerter etc. aldrig återkommit. Jag tycker det är märkligt då vi hela tiden, enligt vår mening, varit tydliga med att vi ska bygga. Av 9st återstod endast 3st till slutet, då hade de andra diskvalificerat sig själva (förutom Modulenthus) genom att aldrig återkomma.

Vi har träffat/kontaktad följande leverantörer:

A-hus - Återkom ej
Värsåsvillan - Har skött sig bra
LB-hus- Kunde inte bygga enligt vår skiss, skulle komma med andra förslag -tystnad
Götenehus - Lämnade offerter, föjde inte upp
Sjödalshus - Lovade offert, hörde aldrig något mer
Myresjöhus - Har skött sig bra!
JB-villan - Har skött sig bra
Modulenthus - Ok, men hade inget som passade
Vårgårdahus - Försökte få till ett möte, återkom aldrig
 
toadpelle skrev:
Är det fler som har haft problem med att säljarna inte hör av sig. Vi har haft möte med säljare från både vårgårda och fiskarheden men har trots påstötningar inte fått utlovad information.

Är tiderna så goda att säljarna inte behöver bry sig?
Vi ska bygga med FH i Stockholm och vår säljare har varit väldigt bra att snabbt återkoppla så fort vi undrar något, men alla säljare är sina egna. Träffade Vårgårdahus också (i Uppsala) och han hörde också av sig med offert efter våra önskamål på några dagar. Så du måste haft otur med vilka du träffat. Den bästa/trevligaste säljaren vi träffat var nog ändå Myresjöhus men de hade inte riktigt det hus vi sökte.
 
Jag skulle tro att hussäljare är som alla andra säljare - iallafall är det min erfarenhet. För att få attention så måste du vara en juste kund och min erfarenhet är att om man är alltför petig, ställer för många konstiga skall-krav, kräver saker och ting på ett och endast ett sätt osv. så kommer man få kalla handen på många ställen.

Jag säger inte att trådskaparen är sådan men jag har själv mött en hel del personer som har inställningen att jag är kund och har alltid rätt och kan kräva vad som helst för jag betalar ju! Jag vet att den inställningen inte fungerar - det är som i alla förhållanden att man måste ge och ta. Själv bygger jag Myresjöhus och var i kontakt med ett antal olika husföretag innan jag bestämde mig. Jag hade inga problem att hålla igång dialogen med de husföretag jag hade kontakt med - men jag gjorde också en hel del jobb själv för att driva dialogen samt att jag inte förväntade mig att hussäljaren skulle stå i givakt för mig.

Vill man att saker ska gå smärtfritt så köp ett hus på totalentreprenad enligt något av alla de erbjudanden som finns. Vill du påverka lite mer så ge dig in i en dialog med ge och ta tillsammans med några husfabrikanter. Om du visar att du menar allvar samt bjuder till (dvs. inte bara kräver) är jag helt säker på att du kan bjuda upp de flesta till dans.
 
När man kontaktar olika hussäljare så har man förhoppningsvis en bild av vad man vill ha och ett antal krav på produkten som man ska köpa. Kan inte säljaren leverera det kunden är intresserad av så är det bara och tacka nej, enklare än så blir det inte. Det sparar både tid och pengar för bägge parter.

Det är ingen annan än jag som kund som sätter upp vilka krav jag har och vad jag är bered att acceptera. Det är väl lika bra att vara tydlig med det från första början. Tycker säljaren att jag som kund är för petig, ställer för många konstiga "skall-krav" och har problem med att kunden vill påverka eller lägga sig i för mycket så är det ingen bra förutsättning för en lyckad affär och då är troligen en annan tillverkare eller annan form på entreprenaden ett bättre alternativ.

Jag tycker att man som kund ska vara rak och tydlig med vad man är ute efter direkt från början och förhoppningsvis möts man av samma tydlighet från säljarna vad de kan erbjuda. Är de inte intresserade eller inte kan erbjuda de kunden är ute efter så tackar de förhoppningsvis nej direkt. Att bara låta bli att höra av sig skapar bara onödig irritation, tar tid från kunden när man inte kan sortera bort alternativet direkt och leder till tråkig negativ reklam för hussäljarna och husföretaget.
 
Hej!

Jag är själv säljare, dock inte inte inom bygg-branschen men följande gäller enligt mig: behandla andra som du själv vill bli behandlad. Om en kund kommer till mig och ställer en massa krav så ser jag det som en utmaning, inte tvärtom. Tyvärr tänker inte alla så därför blir det "fnurror" på tråden ibland. Alla säljare vill givetvis sälja men sen finns det dom som vill gå den "enkla" vägen till pengarna och det funkar ibland men oftast inte, och det är just dom som i alla fall jag undviker. Jag personligen vet oftast exakt vad jag vill ha när jag ska köpa något och om jag känner att säljaren tycker jag är jobbig eller besvärlig då går jag till nästa. Det finns seriösa människor inom dom flesta branscher, det gäller bara att hitta dom.

Så mitt råd: Känns det inte 100% rätt...Gå vidare!
 
Vet inte om jag är krävande eller särskilt petig som kund.. Jag har läst på och har en hel del frågor till ett möte vilket jag anser är att visa att man respekterar att mötet tar tid för båda parter.

Om man som säljare inte känner att kunden går att göra affär med är det kanske bättre att kommunicera detta på ngt annat sätt än att lova att skicka ngt och sedan ignorera personen.
 
Jag tror det är ett rätt typiskt mänskligt beteende.

Säljare vill inte säga nej till en potentiell kund, även om han eller hon borde, för att de inte har tid. Istället tänker de att de ska ta tag i den där kunden "snart", när en del andra saker bara lugnat ner sig lite.

Sedan kommer aldrig den där tiden då det "lugnat ner sig" och man hör aldrig av säljaren igen.

Samma mönster går igen i många yrkesgrupper.
 
Som jag ser det är det synsättet inte särskilt framgångsrikt långsiktigt, Har man fullt upp och kanske tycker att man har råd att strunta i vissa potentiella kunder så är det väl en kalkylerad risk som säljaren gör. Men den dagen det lugnat ner sig lite så kanske man inte har så många kunder som är intresserade när man försöker plocka upp gamla synder och behöver ragga nya kunder.

Det första intrycket är ofta bestående och har man mycket att göra och fullt upp så är nog det bästa att just tala om det för kunden på ett smidigt sätt så kanske man har en chans när saker och ting lugnat ner sig. Har man gjort bort sig i första skedet så är chansen troligen väldigt liten att man får en andra chans och risken är att kunden dessutom fört vidare sitt missnöje med en säljare som inte visat något intresse är ganska stor vilket kanske får mångdubbel negativ effekt i framtiden.
 
mr_bygg skrev:
Som jag ser det är det synsättet inte särskilt framgångsrikt långsiktigt.
Om det nu alls handlar om ett synsätt eller en strategi, och inte vanlig mänsklig tidsoptimism.

De flesta säljare är inte stjärnsäljare som lägger all vaken tid på att analysera hur de bör agera för att maximera försäljningen, utan deras mål är att komma igenom dagen och gärna ha tjänat in en liten peng i slutet av dagen. De inser nog att de kunde bli mer framgångsrika om de orkade utveckla sig, men ids inte.

Rent generellt tror jag det är få, alla yrken inkluderade, som går in stenhårt för att göra det allra bästa som överhuvudtaget är möjligt på jobbet.
 
Min poäng var att oavsett hur många kunder säljaren har så är kunderna de som betalar lönen i slutet på månaden. Av den enkla anledningen så är det otroligt viktigt att vårda alla potentiella kunder oavsett om man just för stunden har fullt upp.

Jag håller med dig om att det kanske är allt för få som gör sitt allra bästa på jobbet, men jobbar man som säljare så är kunderna är rätt viktiga om man inte sitter i den trevliga situationen att man har en så stor trogen kundkrets som gör att man kan skippa vissa kunder. Annars så kanske man måste tvinga sig till att fundera hur man bemöter potentiella kunder eftersom det har betydelse för både det egna varumärket och den produkt man säljer.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.