Hej,

Vissa av er har säkert sätt min förra tråd med liknade ämnde, har nu fixat en abestsaneringsfirma som tar bort skiten imån och ersätter med rör som man inte riskerar att göra sönder och dö på kuppen.

Nu till frågan, installerade ventilationsrör är lagligt att ha sålänge installationen gjordes innan den förbjöds. Nu är det så att en spillbit på ca 3 meter abeströr ligger helt oinstallerat i lägenheten, finns varken uttag eller intag där röret är placerat, detta kan väll inte vara lagligt? Att ha en spillbit asbetsrör liggandes bara för att man på den gamla goda tiden tänkte att det kommer säkert till användning nångång framöver.

Nå, hur lyder lagen?

MVH
 
Det är inte förbjudet att ha en bit asbest liggande. :cool:
Var glad för att det inte är knark, för då hade du åkt in direkt! :eek: :D
 
Biten är ca 3 meter lång och har måtten 12 x 16 cm, då det inte ingår i någon installation överhuvudtaget, hur i hela fridens namn kan det vara tilllåtet att ha helt uppet i en hyreslägenhet?
 
Det är ingen fara, så länge du inte bearbetar det med t.ex. en såg eller hammare. Å skulle du göra det några gånger under din levnad är det ingen fara. Du löper en större risk om du blir överkörd på ett övergångsställe. ;)
Bär ut röret och kör det till närmsta miljöstation, då sparar du X antal tusenlappar som saneringsfirman tar för besväret. :)

Som kuriosa kan jag nämna, att dricksvattnet i många kommuner transporteras i eternitrör. Inte f*n dör innevånarna i dessa kommuner som flugor. :p
 
Redigerat:
Var ligger biten? Jag antar att den inte ligger direkt i köket.
 
Jo biten ligger direkt i köket, fullt uppet och har gjort så i ca 40 år. Var och hämtade ut ritningar, både gamla och nya på stadsbyggnadskontoret. Mitt nuvarande kök är ett fd service rum som är jävligt illa gjort, fuskbygge och nödlösningar på hela skiten. Både de installerade och oinstallerade asbetsrören för S-ventilationen har legat och skavt mot både spikar och skåp i årtionden, lägg där till allt fuskbygge du kan hitta i världen så har du en bild av hur det ser ut.

Jag har enbart bott här lite över en vecka, men fått tillåtelse av både förvaltaren och fastighetsskötaren att riva bort köket och renovera det på egen bekostnad, men jag tänker inte stå för deras oinstallernade asbeströr som ligger helt utan skydd och har gnagmärken lite överallt.
 
MrWhatever skrev:
asbeströr som ligger helt utan skydd och har gnagmärken lite överallt.
Jag hade nog varit mer orolig för det som ev. kunde lämna gnagmärken...........

Asbest är som immobil helt ofarligt så länge man inte bearbetar det med ett verktyg så att det bildas asbestdamm. (borr, såg etc) Dock finns det ingen anledning att ha detta material liggande om det saknar funktion. Kör det till närmaste soptipp för deponi. Om du skulle få betala för deponin så är det din hyresvärd som skall betala.
 
Som skrevs i förra tråden. Du får göra jobbet på egen bekostnad, och aspest som bara ligger skadar inte. Även om det är gnagmärken går aspest att försegla igen med färg. Tvivlar på att din fastighetsägare tar på sig kostnader som inte skulle uppkommit om köket hade vart som är idag. Det är ju trots allt du som skapar dessa kostnader.
 
men vadå ligger öppet?

Du menar alltså att du får kliva över det varje dag när du skall koka morgonkaffe?
 
O
eller har någon bara lagt in en bit asbeströr?
Det är helt okej att det finns kvar asbeströr även i en hyreslägenhet. Dock får man väl inte nyinstallera dessa...
Tror att du själv får bekosta dessa saneringskostnader... om du vill bli av med dom.
Men så mycket pengar som du måste ha så är det väl inga problem?
Ja menar har man råd att bara slänga iväg pengar på ingenting så är det nog lugnt...
 
Miljöförvaltningen hade en annan syn på detta. Talade med en på innomhusmiljö och han skulle ringa fastighetsägaren idag. Kommer säkerligen hamna i onåd med hyrevärden efter detta men jag vill ändock inte ha asbest i min lgh, asbestsanerade kommer idag och förvaltaren har skrivit på att det är ok att dem river ner den gamla S-ventilation och att jag ersätter den med ny. Jag sa att eftersom dem redan är där kan de säkert för en billig peng fixa bort den andra röret oxå, men nej, dom ville promt själva ta bort det.
 
Låter som en ypperlig kurs i hur man gör sig obekväm hos fastighetsägaren. Jag hoppas verkligen att du har en stabil ekonomi, juridiska kunskaper och alla avtal du har med värden på papper. Annars är risken rätt överhängande att du kan få stora problem
 
O
Grattis! Du har just skaffat dig en ovän du inte vill ha. Din hyresvärd! fortsätter du så kanske han väljer att totalsanera lägenheten för att sen lyxrenovera. å därefter chockhöja hyran! Då är alla dina pengar kastade i sjön!
 
Det är fullt tillåtet att ha en bit eternitrör liggande eller uppsatt på väggen för det är väl det det handlar om.

Bla bla bla


Tur att jag inte har dig som hyresgäst, ska fira detta faktum med en pilsner.
 
MrWhatever skrev:
Biten är ca 3 meter lång och har måtten 12 x 16 cm, då det inte ingår i någon installation överhuvudtaget, hur i hela fridens namn kan det vara tilllåtet att ha helt uppet i en hyreslägenhet?
Du är en riktig bråkstake. Eller hur? Varför söker du konflikt till varje pris? Allt du gör går ju ut på att "sätta dit" någon!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.