Jag ska börja inreda övervåningen på mitt Myresjöhus (-95 med oinredd övervåning).
Jag ska börja ta bort översta lagret isolering ner till takstolarna och reglarna och lägga golvspånskivorna.

Bild 3.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Första takstolen står ca 30 cm från insidan av ytterväggen (gaveln). Jag vill börja lägga golvspånskivor på takstolen så att jag kan få skarvarna på takstolarna (och reglarna där i mellan).
NU TILL MINA FRÅGOR (se bild)
1.Hur gör jag med de 30 cm mellan takstolen och ytterväggen ? jag har ju tänkt att isolera upp 195 mm från väggen och ut men resten av utrymmet (105 mm)? jag kan ju knappast isolera hela 300mm? finns det så tjocka reglar och det blir väll i så fall hemskt dyra?
2. något annat förslag?
 
Kanske regla upp en ny vägg vid takstolen och fylla (30cm) med isolering?
 
Låter som en mycket bra idé !
Vilket väcker ytterligare frågor:
1.Vad krävs det i så fall för minsta dim på reglarna när jag reglar upp för den nya väggen? (jag behöver ju då inte tänka på att isoleringen ska få plats?)

2. Jag ska ha två fönster i gavlarna jag antar att jag reglar upp för dem i gaveln och sedan får salningslisten täcka utrymmet mellan gaveln/ytterväggen och den nya väggen??

Finns det andra/ fler lösningar?
 
Redigerat:
1. 45x45 räcker då det inte bär något. Så att Regla i takstolen för att få till måtten är nog det enklaste. Så länge du ej gör någon åverkan på takstolen räcker 2"2 förstås.
2. Hur sitter fönstrerna på övriga fasaden? Montera fönstret i samma djup och sedan får du en redig smyg invändigt.. Visst det kanske blir lite väl men det är ju förutsättningar du har att jobba med..Men du får en fönsterbänk på köpet iom smygen ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.