Du kan börja med att spruta grenarna med hård kallvattenstråle med slangen (antagligen får du hålla i vissa grenar så det vettigaste är att vara klädd näck 8)). Upprepa detta efter ett par dagar/ngn vecka när du ser nya djur. Antagligen kommer du att förstöra en del blad - men förhoppningsvis får du bort merparten av husdjuren på ett i första hand miljövänligt sätt.

Jag vet inte vilka husdjur du har (har tagit bort mina körsbärsträd ;)).
 
Hej!

Prova att bespruta dem med "Pyretal Emulsion" som tillhandahålls av Bröderna Nelson Ab. Tar kål på det mesta!
 
Frukten kan skördas och ätas utan fara efter ett dygn!
 
BLADLÖSS

Finns flera olika preparat på marknaden som innehåller pyretroider.
Läs bruksanvisningen så är det inga problem att käka frukten, men jag skulle garanterat inte gjort det efter ett dygn om man säger så... det är ju inte godis precis utan en kemikalie som visserligen finns i naturen... Spruta inte när trädet blommar för då uteblir fruktsättningen.

Körsbär är inte särskilt mottagliga. Lika lite som vi kan få huvudlöss. Fast ofta ser man att det kommer igen år från år på samma träd. Det kan bero på att alla grannarna också har dem och att de flyttar runt.

Inte så mycket annat att göra alltså. Får man det så får man det. Om man är lite observant så upptäcker man det tidigt och kan klara sig genom att ta bort alla angripna blad. Kasta inte bladen i komposten utan lägg dem i soppåsen.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.