Läste nyss en artikel på Byggahus om anläggning av plattor i trädgården där det nämns att man kan använda fogsand av en typ som hämmar tillväxt av ogräs. Tanken som slog mig då var att det kanske finns någon liknande produkt som lämpar sig att strössla över en grusuppfart för att hindra ogräs att skjuta upp. Som nog de flesta med större grusuppfarter vet så är det ett evigt plockande med växtlighet om uppfarten ska förbli fin.
Så vad tror ni om den idén, fungerar den? Skulle det i så fall räcka med ett tunt lager för att få effekt eller behövs ett tjockare lager?
 
Den är om jag förstått det rätt ogräshämmande genom att innehålla cement.
Är öppen för alla förslag dock :)
 
V Vaftrudner skrev:
Läste nyss en artikel på Byggahus om anläggning av plattor i trädgården där det nämns att man kan använda fogsand av en typ som hämmar tillväxt av ogräs. Tanken som slog mig då var att det kanske finns någon liknande produkt som lämpar sig att strössla över en grusuppfart för att hindra ogräs att skjuta upp. Som nog de flesta med större grusuppfarter vet så är det ett evigt plockande med växtlighet om uppfarten ska förbli fin.
Så vad tror ni om den idén, fungerar den? Skulle det i så fall räcka med ett tunt lager för att få effekt eller behövs ett tjockare lager?
Tror inte att det finns ett grus/sand som i sig är ogräshämmande. Det måste i så fall handla om tillsatser till sanden i form av kemikalier som ger den ogräshämmande effekten, så länge den då varar.

Ren sand/grus är i sig sterilt, och det finns inget substrat (jord, näring) för växter i gruset. I och med att det regnar, löv faller, människor och fordon rör sig över ytan, så samlasmed tiden organiskt material i håligheterna mellan sandkornen/gruskornen, där frö kan gro och plantor etablera sig.

Ett tjockt gruslager lagt med duk under, tar längre tid på sig att bli ogräsbemängt, än ett tunnare lager direkt mark, eftersom det utan duken kommer organiskt material både uppifrån och nerifrån, samtidigt som det blir fuktigare.

Att harva, rensa, eventuellt ogräsbränna och/eller spruta ogräsättika är de gängse metoderna för att hålla grusgången ogräsfri.

Att hårdgöra ytan (plattor, asfalt,gatsten, kubb), eller gräsarmering i plast eller metall är andra alternativ.

Tråkigt nog så är det här en sådan fråga där uppfinnaren av ett arbetsfritt och miljövänligt sätt att hålla grusgången ogräsfri, antagligen skulle få Nobel-priset.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
Jag får tacka för svaren. Då får det bli att fortsätta med att harva och rensa i väntan på att det uppfinns någon superlösning.
 
  • Gilla
G-83
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.