MG_88 MG_88 skrev:
Någon som testat Biltemas ogräsbrännare och kan säga om den fungerar OK? Verkar smidigt att kunna använda mindre gastuber istället för att släpa runt en större i vagn. Är en rätt liten yta jag skulle behöva hålla efter ogräs på, kanske 50-60kvm.

[länk]
Det mesta som blir för varmt för ogräset fungerar. Det gäller alltså att sveda ogräset, inte bränna det. När det har blir knallgrönt efter någon sekund räcker det. Då har cellerna i växten sprängts och den dör torkdöden efter några dagar. Om du bränner växten, d.v.s. eldar den till sot, kommer den att skjuts nya skott efter ett par veckor.
 
T
Effekten är helt ok för plattor eller andra mindre ytor. Man ska tänka på hur man rör sig för det är lite för kort rör så det blir lätt att man kröker rygg och får ont i kroppen om man försöker köra lite längre pass.
 
MG_88 MG_88 skrev:
Någon som testat Biltemas ogräsbrännare och kan säga om den fungerar OK? Verkar smidigt att kunna använda mindre gastuber istället för att släpa runt en större i vagn. Är en rätt liten yta jag skulle behöva hålla efter ogräs på, kanske 50-60kvm.

[länk]
Jag upplever att tuberna är för små, men dock smidiga.
Själv sitter jag med ett konverterings kitt till större tub som jag inte lyckas få något flöde igenom. Går dock bra att skruva ihop 😂
Blir väl o köpa en "riktig" ogräsbrännare.
 
T
Jag kan rekommendera den här : https://www.jemfix.se/ograesbraennare-garden/5138/9059443/
Regulator ingår, den har pilotlåga och den funkar riktigt bra. Den är såklart rapplig och inget för daglig användning, men vi har lång plattgång, en stor gammal altan med cementplattor och lite grusgångar och gör av med nästan en P6:a gasol per år och det funkar den alldeles utmärkt till.

Köps den på kampanj är den dessutom prisvärd.
 
Jag köpte dumt nog Julas brännare. Det är en större modell , där en stor tub dras på en liten vagn. Pilotlågan fungerade som den skulle, men när man tryckte på knappen hände inget mer. Efter att ha försökt med allt möjligt åkte jag såsmåningom och bytte den. Då var säsongen dock slut, så dem blev liggande ouppackad till nästa sommar. Dock var det precis samma fel på den. Hade tyvärr tappat kvittot under vintern, men lyckades ändå lura mig till ett nytt munstycke. Men även det tredje var likadant. Skitgrejer!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.