Har grusad infars väg och parkering som växer igen fortare än vi hinner hacks bort, enda stället det inte växer på är vid trappan där vi saltar på vintern.
Några vägar i närheten saltas nu under sommaren för att binda dam, men även de är nu obeväxta

Vad ör era erfarenheter?

Var får man tag på väg salt nu i närheten av Kungsbacka / Göteborg
 
Byggmax eller någon annan bygglada.
 
Jag testade ett år efter jag hade köpt 100kg salt på rea och inså att det var mer ogräs än snö i Skåne.
Det går åt mycket salt om det ska ha effekt, men det funkar. Mina 100kg räckte inte en hel säsong.
Tänk på att det finns många sortars salt. Kalciumklorid och magnesiumklorid är dyrare men bra till dammbinding av grusvägar. Natriumklorid är billigare (halva priset) och minst lika bra mot ogräs.
 
Bara du inte har dricksvattentäkt i närheten så.

Ogräsbrännare är rätt effektivt. Köpte en till den k. hustrun och den har redan haft avsedd verkan.

Annars kan man helt enkelt kissa på ogräset. Urin är oftast för tufft för växter; det ”bränner” dem om man inte spär ut det (då kan man ha det som gödning istället). Det går iofs åt en del, och bor du i tättbebyggt område kan den metoden liksom bjuda på en del andra betänkligheter, men du sparar å andra sidan mycket vatten på det sättet. Plus att det är gratis.

Vill du vara riktigt ambitiös ska du förstås skrapa dän gruset, lägga markduk, samt lägga tillbaka gruset, men det är ju ett större projekt.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.