Gissar att ogräset på bifogade bilder inte är helt ovanligt, är det någon som vet vad det heter ? Har fått ganska bra fart på gräsmattan men visst finns det en hel del ogräs oxå. Försöker ta bort det värsta för hand, men hur viktigt är det att få upp hela roten på tex maskros, roten kan ju vara väldigt lång och går ofta av. Har maskrotsplockare men jag tycker den gör för stora hål.
Ett dilemma är att det aldrig regnar. Hoppas på att kunna sprida gödsel i flera små givor under sommaren, men det är svårt utan regn då det är risk för brännskador av gödningen. Att använda naturgödning går ju, men tvivlar på att gräset tar upp näringen utan regn. Bevattningsförbud är det och jag tömmer min brunn ganska snart om jag ska ge gräset riktiga rotblötor. Svårt läge. Ogräs bland gräs på en gräsmatta, fokus på en större ogräsplätt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand som drar upp grönt ogräs med fjäderlika blad mot en grå betongbakgrund.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
BirgitS
Det undre ser ut som Rölleka: https://sv.wikipedia.org/wiki/Röllika

Om man inte får upp hela roten av maskrosen så kommer maskrosroten att växa uppåt och så småningom komma upp till ytan och bilda blad på nytt. Det gör att roten blir av med en hel del näring och därmed svagare. Om man är snabb på att återigen ta bort blad och en del av roten så fort det har kommit ett par små blad kommer roten att utarmas med tiden och dö ut.
 
  • Gilla
pelleprognos
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.