Hej!

Detta ogräs växer sig starkt i min gräsmatta, vad är det och hur blir jag av med det?

Tack på förhand..

Oönskat ogräs som täcker en del av en gräsmatta med vissna löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gräsmatta med fläckar av tätare, mörkgrönt ogräs längs med en stenplattlagd gångstig.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ser ut som mossa? Bästa sättet är i så fall att ta hand om gräset så att det trivs och konkurrerar ut mossan, tex gödsla och hålla det välklippt.
 
Den är inte mjuk, men den kanske finns olika typer mossa? Det är som små hårda korva
 
Svårt att se ordentligt men det kan vara sedum.
Får det blommor på sommaren?
 
Jag har aldrig sett det få blommor, utan min bild är att de ser lika ut hela sommaren dvs lika som nu
 
I så fall tror jag också att det kan vara någon sedum. Den vanligaste är gul fetknopp som får gula blommor, men det finns ju fler.

Jag skulle ändå tro att det hjälper att gynna gräset så att det kan konkurrera ut sedumen. Gödlsa, vattna, toppdressa osv. Sedum trivs på torra magra lägen, men det gör ju inte gräs.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 1 till
  • Laddar…
Om det är fetknopp så är det sannolikt en yta med lite slitage och torra förhållanden. Då klarar sig dessa bättre än gräs.
 
Du kan ju börja med att identifiera om det är mossa eller en perenn som växer i din gräsmatta. Mossa tar all sin näring och fukt ur luften och saknar därför rötter, perenner har alltid rötter. Ta bilder på ev. rötter!

Om det är en Sedum borde den blomma (gula blommor sannolikt)

Pröva och ta en skarp närbild också så underlättar det identifiering.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Du kan ju börja med att identifiera om det är mossa eller en perenn som växer i din gräsmatta. Mossa tar all sin näring och fukt ur luften och saknar därför rötter, perenner har alltid rötter. Ta bilder på ev. rötter!

Om det är en Sedum borde den blomma (gula blommor sannolikt)

Pröva och ta en skarp närbild också så underlättar det identifiering.
 
  • Tätt växande stenört med frodig grönska och sporadiska grässtrån.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Abies koreana
  • Laddar…
Är det tillräckligt nära eller ska jag försöka ryck loss en?
 
Det ser ut som någon typ av sedum. Jag skulle behållit dom och försöka få dom att blomma. Snyggare om inte allt är tråkigt kortklippt gräs.
 
  • Gilla
Perplexus
  • Laddar…
BirgitS
  • Gilla
SågspånPappspikEternit
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, nog är det en fetknopp (Sedum).
Gul fetknopp ser ut så här: [länk]
Snygga blommor! Behåll och sköt om dom.
 
Bra bild!

Jag håller med övriga, det är inte mossa utan gul fetknopp, den bör blomma i juni/juli och gillas av flygande insekter = bra för biologisk mångfald. Den föredrar torra och soliga växtplatser, kräver inte mycket alls.

Växer den på fel plats så är den lätt att flytta bara det är torrt och soligt.
 
  • Gilla
DE73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.