Hej

Sådde ny gräsmatta ifjol, i år har det dykt upp väldigt många (o)grästuvor som inte ser så snygga ut. Har fått tips om att det kan vara timotej, hur blir man av med det?

IMG_1635.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar.
 
Eller är det så att man ska låta dom vara och bara klippa? svårt att klippa då stråna från tuvan lägger sig platt
 
Jag tror inte de försvinner av sig självt även om de nog inte gillar att bli klippta gräsmattekort.

Du kanske kan ge dig på dem med ogräsjärn eller sax (klipp genom tuvan nästan ner i marken) och ta lite då och då. Jag har gjort kål på en del hundäxing på det viset.

Vertikalskärning är en annan åtgärd men har du en nyanlagd gräsmatta ska du inte göra det än på ett par år.
 
Tack för svar!

Okej skulle kunna prova klippa ner dom för hand. Men är det timotej eller är det någon annan sort?
 
Kvickrot..
 
Det är timotej, ja. Det syns ju på axen. Om du inte hade klippt dem hade de blivit ståtliga och fina.
phlepra6.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(bilden från Den virtuella floran, http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/phleu/phlepra6.jpg)
 
Nu är jag inte säker på att det Jooohan visar verkligen är timotej.
Men om så är, är det ju sorgligt att det skall betraktas som ogräs :confused:

Vad äter kossorna i Norrbotten?
Vad trär ni upp smultron på för strån?

För övrigt: Så i lite rödklöver i era gräsmattor!
http://www.atl.nu/nyheter/r-dkl-ver-kar-antalet-humlor
Bombus_pratorum.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Alebaleportocale och 1 till
  • Laddar…
Kvickrot känns iallafall uteslutet efter alla bilder jag hittat, eller?
Ja det kanske inte är ogräs, men eftersom inte hela tuvan riktigt vill växa rakt upp så blir det så att vissa av stråna vill lägga sig istället och blir svårtklippt och fult.
Men skulle vara bra att få bekräftat att det är timotej och inte nå "farligt" orgäs

Tack för alla svar
 
Se där ja....jag hade visst fel�� Då har du inte problem med samma som mej
 
Ingen som varit med om detta? Klipper man bara vidare och låter tuvorna vara kvar?
 
Ängskavle är väl en förväxlingskandidat.
http://linnaeus.nrm.se/flora/mono/poa/alope/aloppra.html

Men ur "gräsmattesynpunkt" är det nog sak samma med timotej eller ängskavle. Alltså, klipp som vanligt och gör eventuellt punktinsatser mot tuvorna. Att det skulle vara ett "farligt" gräs på så vis att det tar över hela gräsmattan om du inte sätter in akuta åtgärder genast, tror jag inte.
 
Vill du ha en snygg gräsmatta så är det bara att ta bort dem. Annars funkar klipparn utmärkt till dessa precis som till alla andra gräs och ogräs. Det är en utseendefråga.

(OT KoW: Rödklöver i gräsmattan lär nog tyvärr inte hjälpa humlorna eftersom den aldrig kommer att få blomma. Däremot i rabatter och på andra lämpliga ställen kan den hjälpa olika utrotningshotade humlor, som i sin tur hjälper till att pollinera. Humlor är ju betydligt effektivare på att pollinera än vad vanliga honungsbin är.)
 
Oldboy skrev:
...OT KoW: Rödklöver i gräsmattan lär nog tyvärr inte hjälpa humlorna eftersom den aldrig kommer att få blomma...
Ännu mer OT: Inte klipper man väl gräsmattan när klövern blommar?

Vår släkt har en sommarstuga på Hallandskusten.
Och där är det utegångsförbud för Klippon när Triften blommar
trift_thumb%u002525255B2%u002525255D.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

(Bild från http://fotoochfilter.blogspot.se/2014/05/triften-blommar-som-bast.html)
 
  • Gilla
Oldboy
  • Laddar…
Mer OT:
På landet utan grannar kan det se ut så här...
Liljor & rosor & blommande gräsmatta.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vitklöver, ej rödklöver dock.
Vi har väldigt gott om humlor, liksom iofs alla andra insekter/djur, (inkl "halva" stallkatter).

Tidigare och senare på säsongen när gräset mm klipps så ser mattan grön och fin ut. I alla fall på lite håll...
 
  • Gilla
likblek
  • Laddar…
Vet inte om man gör det fortfarande, men tidigare var det inte ovanligt att man blandade in klöver i gräsblandningen man sådde gräsmatta av. Har inte grävt i varför man gjorde det, men våra gräsmattor när jag var barn hade vitklöver.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.