T
För två månader sedan fixade jag till min uppfart. Det har tidigare varit singel där men efter diverse markarbeten så kände vi att vi ville fixa till det ordentligt.

En firma var här och lade 0-16 och sedan 8-16. Nu har vi upptäckt att det har kommit ogräs i singlet. Det är nästan överallt. Vi har aldrig haft tillstymmelse till ogräs innan.

Bifogar bilder. Det är samma typ av ogräs så det är inte ogräs i allmänhet. Vad är det för växt och vad kan det bero på att den börjar växa i nya singlet?

Nyanlagd uppfart med gråbrunt singel där små ogräsplantor börjat gro.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Spridda småogräs som växer genom grå granitsten, vit singel och mörkgrå grus i bakgrunden på en uppfart.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En ensam planta med späd gröna blad och röd stjälk som växer genom grått grus.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ogräs växer i en uppfart av singel med suddig hund och person i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi får så på vår lilla grusgång som överst har ”gårdssingel” dvs runda stenar och underst har 0-16 makadam.

Det jag fått sagt till mig är att det är ogräsfrön som blåser dit, sedan i kombination med att det regnat mycket lyckas det rinna igenom singlet ned till materialet med 0-fraktion och där börjar det gro och sedan ploppar upp här och var.

Vi får lite allt möjligt ogräs och i år även vanligt gräs då vi stödsått här och var. Antagligen lite gräsfrön som blåst iväg och fått fäste i gruset.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Det är inte ogräs.
Om de får långa barr är det tall, korta barr gran. Färdig att skörda om kanske 100år
 
  • Gilla
  • Haha
TreeView och 2 till
  • Laddar…
Jag känner igen växten men kommer inte på namnet just nu..

Den dyker ofta upp på ruderatmark där konkurrensen för den lilla plantan är minimal. Det är inget besvärligt ogräs och enkelt att ta bort, inget djupgående rotsystem.

Att den dyker upp i ert nysatta singel beror på att där finns frön som nu gror, sådant går inte att undvika. Plocka bort plantorna varefter de gror och snart är den borta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.