Hej,

Jag vertikalskar i våras för att få en ännu tätare gräsmatta. Den lades om för tre år sedan och började bli riktigt fin. Har skött den med gldning Super Gramino samt vattnat som man ska.
Nu har jag märkt att gräsmattan saknar rötter och nästan som att strårna klyvts men inte gett rötter. Bifogar en bild på det som jag först trodde var ogräs men numera lutar åt "missbildat" gräs.

Tyvärr ser stora delar av mattan ut så
Vad göra.

Tack på förhand.
 
  • Grästuv med rötter på träyta bredvid ett silverfärgat hjärtformat kakmått.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det jag tycker mig se på bilden är grässtrån med flera skott. De har definitivt rötter, växtlighet som saknar rötter dör omgående så är din gräsmatta grön så lever den.
 
  • Gilla
Hinken74
  • Laddar…
A Abies koreana skrev:
Det jag tycker mig se på bilden är grässtrån med flera skott. De har definitivt rötter, växtlighet som saknar rötter dör omgående så är din gräsmatta grön så lever den.
Lite min tanke också. Men väldigt grunda då antar jag? Vad bör jag göra för att få den starkare.
Funderar på vertikalskära?
 
V
Vattna mycket,då söker sig rötterna neråt.
 
V volvo51 skrev:
Vattna mycket,då söker sig rötterna neråt.
För att förtydliga: stora mängder men sällan. En torr sommar gör 10 mm inte mycket. Om det regnar, passa på att vattna flera timmar efter det. Helst ska det komma 30–40 mm när det väl regnar. Du kan provgräva ett hål för att imponeras över hur grunt blötan faktiskt går efter ett par dagars regnande.
 
H
När du gjorde om gräsmattan, köpte du färdigt eller sådde du?
 
H hus520 skrev:
När du gjorde om gräsmattan, köpte du färdigt eller sådde du?
Sådde.
Funderar på att vertikalskära sen toppdressa och stödså.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.