Har ett antal ytor som bara vart grovt förberett för plattsättning. Där ligger det idag 0/18 som är rejält packat och grövre fraktioner under. Legat så ett antal år nu.

Därför har det nu också börjat växa ogräs på dessa ytor! Nu när jag ska färdigställa detta, måste jag rensa ogräset först? (Svårt då det sitter som berget i det packade materialet) eller räcker det att jag lägger på 0/18 till färdig nivå (ca 5cm) och sedan stenmjöl och plattor?

Eller ska jag kanske lägga en markduk under något av skiften?
 
Rensa bort ogräset. En markduk hjälper dig inte.
 
  • Gilla
Prodigys
  • Laddar…
Det är ju som betong! :sweat::sweat::sweat:
 
Ta ett ogräsjärn och luckra runt ogräset så släpper det.
 
C crazytok skrev:
Det är ju som betong! :sweat::sweat::sweat:
Dålig betong om ogräset går genom;)
 
Ett varv med ogräsättika och ett varv med MCPA så är det bara att köra igång sen.
 
Var får jag tag på mcpa?
 
mexitegel mexitegel skrev:
Ett varv med ogräsättika och ett varv med MCPA så är det bara att köra igång sen.
Jag misstänker att en hel del är gräsogräs och då är roundup bättre än MCPA. Men jag anser inte ett privatpersoner skall använda bekämpningsmedel så därför förespråkar jag att rensa bort det.
 
  • Gilla
Fadai
  • Laddar…
Roundup tänkte jag inte ens på, det är ett bättre förslag. Och man ska ju inte använda sådant mer än nödvändigt.
 
C crazytok skrev:
Var får jag tag på mcpa?
Du kan beställa från https://agrarking.de/ men Roundup är nog som sagt ett bättre alternativ.
 
Roundup verkar ju inte heller så lätt att få tag på. På jula har den utgått, byggmax är den slut. Bauhaus har iofs 1st i lager men ligger en bit bort... Blomsterlandet verkar inte ha den alls.

Vet ni fler butiker som kan tänkas ha den?

Fråga, kan dicotex vara ett alternativ? Hade ändå tänkt beställa detta framöver.

Edit: hittade på jem o fix! Åker dit i em och hoppas det finns på hyllan.
 
Redigerat:
Vad är det eg för skillnad mellan ogräsättika och roundup? Båda tar bort ogräs? Är det olika ogräs dom motverkar då eller?
 
C crazytok skrev:
Vad är det eg för skillnad mellan ogräsättika och roundup? Båda tar bort ogräs? Är det olika ogräs dom motverkar då eller?
Ogräsättika är inte ett ogräsmedel i egentlig betydelse, det tenderar att ha dålig verkan på rotogräs och synes bara verka på de delar som träffas. Roundup (och även MCPA m.fl.) verkar systemiskt och tas upp av växtens kärlsystem där det dödar växten "inifrån".
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Då känns det väl egentligen onödigt att använda båda?
 
Fick tag på ogräsättika och roundup nu.

Ska jag spruta på ättikan först, och sedan roundup direkt. Eller ska jag vänta någon dag imellan?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.