Jag och min sambo har skrivit kontrakt med en byggare avseende en tillbyggnad av vårat hus.
Priset är fastpris och omfattar allt utom rör, badrumsinredning och målning då vi står för den delen.
Ställning, rivning och sophantering etc ingår.
Byggaren har jag fått kontakt med på rekommendation, han innehar försäkringar, F-skatt och erforderliga certifikat. Kontrollplan och KA finns och besiktningsman ska jag anlita.

Byggaren har ju rätt att vid oförutsedda förutsättningar ta ut max 15% extra utöver kontraktssumman, men finns det andra fördyrande fallgropar som man kanske inte tänker på?

Vad har ni för erfarenheter?
Skräckhistorier?
 
Fråga inte efter skräckhistorier här, du kan du inte sova sen.

Nej en del ändringar eller tillägg kan kosta mer, däremot om du har fast pris kan det inte kosta mer. Det är bara om byggaren gett en ungefärlig prisuppgift där den får skilja max 15% uppåt.
 
Det låter som du har en klausul i avtalet om att oförutsägbara faktorer får kosta max 15% extra. har inte hört talas om en sådan formulering tidigare. Och jag blir lite förvånad. Man kan ju tänka sig extrema oförutsägbara saker. Då kan 15% extra vara orimligt lågt.

vad händer ex. om det måste sprängas för grunden? Eller pålas? Eller om det visar sig att det bef. taket är genommurket och måste bytas i sin helhet om utbyggnaden skall kunna anslutas?

Överhuvudtaget kan jag tänka mig att det kan visa sig att man upptäcker saker i det bef. huset, som rekommenderas att man åtgärdar, men som inte strikt kan kopplas till arbetet för utbyggnaden. Sådana kostnader kommer då troligen att ligga utanför både fastpriset, och gränsen på 15%. Men det är långsökt att sådant borde behöva ge någon dramatisk kostnad. men som sagt utöver 15%.

Hur är det med elinstallationen? Där är det vanligt att elfirman kommer med förslag/antydningar om att ni borde beställa utökningar utöver det som de anser ingår i det fasta priset.Och sådana tillägg kan då bli väldigt dyra, relativt sätt. Firman har ju i det läget en monopolsituation.

har ni diskuterat med byggfirman om hur de saker ni skall göra själva skall samordnas? Om du ex. själv skall dra rör, så kan en försening där av ditt arbete, ge en försening för byggfirman, vilket de kan vilja ha stilleståndsersättning för.

Dessutom kan det vara så att byggfirman i bara tillåter dig att vistas inom byggplatsen när de själva arbetar där (eller överhuvudtaget hindrar dig från att vara där), det kan påverka försäkringsskyddet, om "obehöriga" vistas på bygget.

Antag att du vid rördragning välter en byggstrålkastare som antänder huset. Då finns det risk att ingen försäkring täcker. Om en anställd på byggfirman gör samma sak så är det skillnad.
 
hempularen skrev:
Det låter som du har en klausul i avtalet om att oförutsägbara faktorer får kosta max 15% extra. har inte hört talas om en sådan formulering tidigare.
Det är jag som rört ihop punkterna 6 och 10 under Allmänna bestämmelser i Hantverkarformuläret.
Priset vi fått är fast så anbudssumman ska naturligtvis gälla. Byggaren har fått tillgång invändigt, utvändigt, på vind och fått se marförhållandena så där ska det inte kunna dyka upp något oväntat tycker jag.
Inga ingrepp i befintliga husets bärande konstruktion ska behöva göras heller. Kanalisation från befintlig och modern elcentral är framdragen.
Samordning med rör som jag ordnar kan förstås vara en faktor så där får jag tänka på att ha en bra och tydlig kommunikation.
Om det bor en hussvamp eller en koloni hästmyror i väggen vet man ju inte förrän man öppnar upp, men ingenting tyder i nuläget på det.
 
Som sagt säkra hur ni skall samarbeta runt rördragningen, det går troligen inte att formalisera på ett vettigt sätt, utan hör med entreprenören hur ni skall kommunicera runt det.

Samma gäller badrumsinredning. Där kan ni behöva ha en väldigt tydlig kommunikation, så att ev. förstärkningar bakom kakel hamnar rätt för de duschväggar, komod osv som ni väljer. Och glöm inte att säkra var elen skall komma ut för att passa till spegen med inbyggd belysning. Rätt vanligt att den kommer ut fel, med ful kabeldragning som följd.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi byggde ut för ett år sen och där var några saker som tillkom som extra utöver offerten. Inga konstigheter direkt, men det var ändå sådant vi inte räknat med.

-Baserat på byggreglerna som gäller nu (antar jag) så ritade konstruktören tjockare väggar än vad "gamla" huset har, vilket gjorde att det tillkom kostnader för virke, isolering, nya fönsterbrädor etc.
-Det gamla huset lutar något vilket gjorde att man fick lägga ytterligare tid och material på flytspackling.
-Bygget drog ut på tiden vilket gjorde att vi fick ökade kostnader för förvaring mm.
 
Fast tjockare väggar bör ju vara känt när offerten om fast pris görs. Det bör inte bli tillägg på ett fast pris.
 
  • Gilla
johel572
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.