Jag håller på att planera mitt hus. Så som det är planerat just nu så har jag runt 50 kvadrat varav hälften är vardagsrum/kök och den andra hälften är uppdelad i badrum, tvättstuga på ena sidan och sovrum på den andra sidan.

Inte speciellt stort hus då jag inte önskar att spendera mer än nödvändigt. Det verkar dock rätt så galet att ha vardagsrum och kök i ett rum å jag funderade på om man ska bygga en övervåning och om det kanske vore bättre att förlägga köket till övervåning. Jag har aldrig hört någon som haft köket på övervåning så finns det något designfel som jag inte tänkt på att placera köket på övervåningen?
 
Gör inte det...det finns alltid en anledning till att planlösningar ser ut som dom gör....
 
Tyresö
Jag kan inte påstå att det är ett designfel med ett kök på 2:a våningen - men det är väldigt opraktisk lösning. Tänk alla matkassar som ska upp, och alla soppåsar som ska ner. Själv hade jag aldrig gjort en sån opraktisk lösning - annat än att det finns en hiss direkt upp till köket.
 
Du får inte bygga utan ett kök i entrévåningen. (tillgänglighetskraven)
 
haavard skrev:
Du får inte bygga utan ett kök i entrévåningen. (tillgänglighetskraven)
Skulle du vilja utveckla det där? :)
 
Har bott i två olika hus där köken var på övervåningen. Båda souterränghus, men med entre i souterrängplanet. ett byggt på 70-talet och ett -94.
Inte upplevde jag det som ett problem med matskassar och sopor.
Hade hellre haft tvättstuga i samma plan som sovrummen, så det vore lättare att låta bli att droppa kläderna på golvet...
 
Så man får alltså inte bygglov om man har lagt köket på vån 2 om man nu vill det? Har ingen koll på sånt här, men det låter helt absurt enligt mig.
 
Alex_us skrev:
Så man får alltså inte bygglov om man har lagt köket på vån 2 om man nu vill det? Har ingen koll på sånt här, men det låter helt absurt enligt mig.
Det stämmer, du kommer med största sannolikhet inte att få bygglov om du inte har kök, minst ett badrum och minst ett sovrum i bottenplanet.
 
Enk Projektet skrev:
Undantaget som bekräftar regeln??
[länk]
Beror på kommun, handläggare mm Sen vet man inte hur bygglovet ser ut, och om det ev är ändrat efteråt eller vad som har hänt. Men har man fått bygglov på så sätt så har man inte följt BBR
 
Alex_us skrev:
Så man får alltså inte bygglov om man har lagt köket på vån 2 om man nu vill det? Har ingen koll på sånt här, men det låter helt absurt enligt mig.
Inte lika absurd den dagen du själv blir handikappad. Eller den dagen du får besök av 90-åriga farmor.
 
frohike skrev:
Beror på kommun, handläggare mm Sen vet man inte hur bygglovet ser ut, och om det ev är ändrat efteråt eller vad som har hänt. Men har man fått bygglov på så sätt så har man inte följt BBR
Finns nog handläggare som inte kan reglerna, som inte bryr sig eller som viker ned sig när sökanden "kräver" att få det som han vill. (Och så vet jag inte när dagens regler kom?)
 
man kan kanske förberedda VA för att flytta kök och bad ner om så behövs? Kostar extra med dubbla rördragningar men kanske godkänns?
gaia
 
Godkänns inte om handläggaren är påläst:

Vad innebär kravet att det ska finnas möjlighet till matlagning på entréplanet i bostäder med flera våningsplan?
Kravet in nebär att det när huset byggs ska finnas utrymme, inredning och utrustning för matlagning så att det går att förvara och laga mat samt diska. Det räcker inte att det bara är förberett för matlagning.
http://www.boverket.se/Kontakta-oss...snitt-3-i-BBR/Bostadsutformning-och-rumshojd/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.