G
Och svenska kronan är nu 11,51 mot en Euro, kanske räntan bör höjas? Jag anser att kronan bör ligga på ca 9kr mot en Euro.
 
Fairlane
Kanske höja räntan till 500% för att försvara kronkursen?
Eller ska vi hålla oss till inflationsmålet?
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
G
Fairlane Fairlane skrev:
Kanske höja räntan till 500% för att försvara kronkursen?
Eller ska vi hålla oss till inflationsmålet?
Nu har vi inte fast kronkurs längre som du kanske känner till? Tycker du att 11,5 mot E eller 10,6 mot USD är vettigt? Svag krona drar också upp inflationen då mycket, tex energi, alla metaller, all mat som importeras osv inte är i SEK.
 
  • Gilla
Sernando
  • Laddar…
Fairlane
G OMathson skrev:
Nu har vi inte fast kronkurs längre som du kanske känner till? Tycker du att 11,5 mot E eller 10,6 mot USD är vettigt? Svag krona drar också upp inflationen då mycket, tex energi, alla metaller, all mat som importeras osv inte är i SEK.
Ja jag är väl medveten om det, men det kändes som att du ville ha det lite?
 
G
Fairlane Fairlane skrev:
Ja jag är väl medveten om det, men det kändes som att du ville ha det lite?
Nej, men jag vill ha en starkare krona, vill inte du det?
 
Vi ska inte ha för låg ränta utan hårdare krav på amortering när det är underskott på bostäder.

Inte fan blir vi ett rikare land på att en tråkig villa med renoveringsbehov ändå kostar 5-10 miljoner.
Ett badrum kostar 300 tusen att fixa och det dubbla för ett nytt tak i bästa fall.

Klart kronan faller i botten
 
  • Gilla
andreas_bygger och 1 till
  • Laddar…
G
P Pligg85 skrev:
Vi ska inte ha för låg ränta utan hårdare krav på amortering när det är underskott på bostäder.

Inte fan blir vi ett rikare land på att en tråkig villa med renoveringsbehov ändå kostar 5-10 miljoner.
Ett badrum kostar 300 tusen att fixa och det dubbla för ett nytt tak i bästa fall.

Klart kronan faller i botten
Och minska andelen man får pantsätta.
Pyramidspel.
 
En ränta på 10% borde vara ganska vettig nivå framöver.
 
Och slopa ränteavdraget. Du gör inte samhället en tjänst av att köpa en bostad du inte har råd med.
 
  • Gilla
Orvar777 och 2 till
  • Laddar…
D
P Pligg85 skrev:
Och slopa ränteavdraget. Du gör inte samhället en tjänst av att köpa en bostad du inte har råd med.
Då blir inte många bostäder sålda om man ska köpa det man själv kan bekosta, för tar man lån har man inte själv råd med bostaden.
 
D din granne skrev:
Då blir inte många bostäder sålda om man ska köpa det man själv kan bekosta, för tar man lån har man inte själv råd med bostaden.
Folk gör sig råd med dyrare lån än nödvändigt pga ränteavdraget. Ju lägre löpande kostnader ju högre prislapp.
Svensken är ju fattig och köper hellre dyrare saker så länge månadskostnaden är "rimlig"

Du tror inte ränteavdraget påverkar prislappen?
Det är samma sak som att säga att räntan inte påverkar marknaden.
 
G
P Pligg85 skrev:
Och slopa ränteavdraget. Du gör inte samhället en tjänst av att köpa en bostad du inte har råd med.
Och ta bort all kapital skatt? Du vet väl att vi rak kapital skatt, 30% åt båda håll, eller ska vi ha som på 70 talet?
 
  • Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…
D
P Pligg85 skrev:
Du tror inte ränteavdraget påverkar prislappen?
Det är samma sak som att säga att räntan inte påverkar marknaden.
Jag har inte skrivit något av det, du sitter och hittar på i ditt eget huvud.

Det handlade om att man ska köpa det man har råd med, tar man lån har man inte råd med det med eget kapital.
 
Fairlane
G OMathson skrev:
Nej, men jag vill ha en starkare krona, vill inte du det?
Jo, men jag är inte övertygad om att vägen dit är att höja räntan och då deflation. Hög ränta i sig är ingen garanti för en stark valuta.
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.