Hej,

Vi har idag 2 badrum. Ett mindre på 3,3 m2 med toalett och 90x90 duschhörna och ett större på 330 * 160. I direkt anslutning till det större så finns det en bastu på 192 * 168. Båda badrummen är original från 1983 med våtrumsmattor. Även bastun har matta. Den mindre toaletten håller just nu på att renoveras och och så fort den är klar så är det dags för den större men vi har beslutångest över hur vi skall göra med bastun.

Vi har 3 barn så det känns som att vi måste ha 2st duchar men jag är inte så sugen på att duscha i badkaret utan jag vill helst ha ett dedikerat duschutrymme. Eftersom vi inte är utpräglade bastumänniskor så har vi funderat på att göra om hela bastun till duschrum. Är detta helt galet? De flesta vi frågat har tyckt att vi skall behålla bastun och duscha i badkaret. Detta blir ju så klart billigast men det blir ingen riktigt bra lösning eftersom man måste ha nån form av duschvägg och vi vill inte ha ett fult drapperi i vårt nya badrum. Det nya badkaret är redan inköpt, ett Comfornette Duett på 120*160 och att sätta en duschvägg på detta blir varken lätt eller snyggt...

Ett alternativ är kanske att minska bastun till 168 * 110 och på så sätt få till ett långsmalt duschutrymme på ca 168 * 75 (lite beroende på hur tjock bastuväggen behöver bli).

Vad tror ni om dessa 3 alternativ? Vad är attraktivast vid en försäljning?

1. Behåll bastun, duscha i badkaret med fult draperi.
2. Fimpa bastun och bygga ett stort duschrum, kanske med 2 duschplatser eller något annat kul...
3. Kompromissa och bygg en ny mindre bastu plus ett mindre dedikerat duschutrymme.

Om vi kör på alternativ 1 så kommer bastun att piffas till med klinkergolv och en ny glasbastudörr, ny belysning osv.

Mvh,
Andreas
 
Redigerat:
Vi har samma funderingar, men på några års sikt. Hittills har vi kommit fram till att vi inte vill ha några kompromisser när vi gör badrummet eftersom man alltid ångrar sådana. Ska vi slippa kompromisser så ryker bastun. Lätt. Även om vi idag använder den ibland.
 
Jag skulle nog gå på trean då badrummet redan verkar hyfsat stort.
 
Jag skulle fimpa bastun, men det är väl en smaksak antar jag, dom som gillar att basta skulle ha den kvar förstås. Men hur många vill ha en sån? ingen jag känner alla fall.
Eftersom Du redan har med det alternativet så kan Du klara dej utan den, rejäla badrum har man mycket mer nytta av och är mer värt när det är dags att sälja.
 
Utan tvekan nr 2. Om du inte är en "bastumänniska" så tycker jag du ska nyttja utrymmet till bra dusch parallellt med badkar. I mitt förra hus hade jag bastu, och under de 3,5 åren jag bodde där hade vi igång bastun 1 gång - för att kolla att den funkade inför försäljningen...
 
MC-relaterat????
Neeeej, fel forum! ;)

Klart du ska ha bastun kvar, knäppa en bira där efter en grusrunda är ju g8!
 
Hemmakatten
Om ni inte använder bastun så ofta tycker jag att ni skall göra en maffig duschhörna. Den kommer att göra er glada varje dag, till skillnad från bastun som ni använder så sällan.
 
Tack vare input från ett annat forum där alla var överens om att vi skulle behålla bastun, oavsett hur vi bar oss åt, så gjorde vi ett nytt försök med planlösningen och då kom min fru med det geniala förslaget att flytta dörren! Vips så föll allting på plats d^_^b och man frågar sig varför det inte gjordes så här från början?:S

Varianten med original bastun intakt och försök till att klämma in en dusch, funkar inte:
Visa bilaga badrum-3.pdf

Med flytt av dörren så blir det kanon!
Visa bilaga badrum-4.pdf

Tack till alla som engarerat sig! d^_^b

// Andreas
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.