Hej. håller på med ett offline passersystem till arduino. Skillnaden mot ett online-passer i detta fallet är att behörigheterna till dörrar sparas direkt på kortet.

Är detta ngt ni vill ha sketcher till?
 
Har ett par byggnader där detta låter som en vettig pryl. Kan du ge lite mer detaljer kring vad systemet är tänkt att göra?
 
Visst :)
Kort och gott är det ett offline passersystem. Och istället för att läsaren håller koll på godkända kort så har alla behörigheter flyttats till kortet. 16 dörrar har systemet stöd för idag. Dörrläsaren går inte att manipulera på distans.

Så det man gör är att man skapar ett kort med personliga uppgifter på användaren, tidsgrupper (4st) samt godkända dörrar A till P. Därefter är kortet redo att användas i de godkända dörrarna.

Tappar man bort ett kort kan man spärra bort det i läsaren genom att på ersättningskortet ange det borttappade serienumret för att göra det obrukbart. Det sparas i ett icke-förstörande minne i dörrmiljön första gången man läser det nya kortet vid respektive dörr.

Montaget är delat dvs läsaren sitter på utsidan av dörren och enheten på insidan (man kan inte manipulera dörren genom läsaren).

Säkerhetsrisken är inte större än andra offlinepasser. Det går att klona korten trots att de är krypterade tex. En lösning på det är att använda en bättre tagg tex en hårt krypterad ibutton. Men nu tycker jag mifare är ok.

Och kostnaden för hårdvara (minus tex elbleck) ligger på runt 300kr inklusive ipklassade kapslingar och kabel.
 
Låter mycket intressant.

Mata på med info och sketcher!
 
Låter mer än tillräckligt för mina behov, här handlar det om en enda dörr. Det viktigaste för mig är att systemet är robust. Näst viktigast är att man enkelt kan dela ut respektive spärra kort, totalt behöver ett drygt tiotal kort vara i omlopp. Mifare duger för mig.
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
ni behöver MFRC-biblioteket det kan ni installera direkt innifrån Arduino IDE.
 
Har uppdaterat readern ikväll. Snyggat till koden, tagit bort lite knas och efter att ha felsökt ett QTsystems passersystem i fredags så blev jag lite imponerad över hur deras RGBled i läsaren fungerade så jag klonade deras system.

http://pasted.co/a876894a
 
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Kommit vidare på passersystemet. Det har tagit en intressant vändning. From idag kommer systemet vara ett hybridsystem med möjlighet till onlinedel. Detta sker via en Raspberry pi som agerar central för flera dörrenheter.

Precis som innan kan man köra dörrenheten HELT offline om man vill där man bakar info direkt på kortet, det kommer inte ändras. Däremot kan man med ett enkelt handgrepp logga passagerna direkt till en xlsxfil på raspberry pi.

Så vid kortläsning får raspberry pi seriellt information om UID, dörrnamn samt händelse dvs godkänd passage, icke godkänd eller dragning av svartlistat kort. Detta sparas sedan för åtkomst på RPI.

Detta ska skrivas idag. Sedan är tanken att bygga ut möjlighet att svartlista kort direkt ifrån ett pythonscript samt även pulsöppna dörrar. Tidsscheman osv är också en smal sak att ordna om man vill detta men är ett långt senare projekt. Så loggning är först på listan.
 
Klickade hem ett elektromagnetiskt lås från ebay för under 200kr. Uppger 180kg hållkraft så det ska bli intressant att testa den på ngn dörr här hemma i huset... kanske duschrummet så man är garanterad tillgång på morgonen när man har bråttom. :) Den är ju minst några veckor bort tyvärr.

s-l1600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


plockade hem några kapslingar också av bara farten. :)

s-l1600.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
https://www.sparkfun.com/products/11366

11366-01.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vore inte denna kapsling från sparkfun vara jäkligt snygg nedanför innertaket på någon installation :))

Finns med passande prototypbräda också :)

13317-03.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.