Hej.

Har en liten fundering angående ett servitut(väg) som går genom våran tomt.

Vi har en tomt bredvid våran som är tom. För att komma till denna tomt är det upprättat ett officialservitut som belastar våran.

Personen som äger tomten bor lite längre bort och har gjort en parkering på tomt "B" för att ha till sin hyresgäst.
Så långt känns allt okej för oss och det är inga som helst problem.

Nu har denna hyresgäst tagit dit massa annat folk som varken har anknytning till tomt "B" eller till huset han hyr och det har blivit som en pendelparkering.

Jag var i kontakt med lantmäteriet och försökte få något svar med fick som svar att jag får anlita en jurist för att tolka texten.
I avtalet från lantmäteriet står det bara:
Ändamål: Väg. Rätt att använda område A för in- och utfart.

Finns det något man kan göra eller är det bara att acceptera läget ?
 
  • Enkel ritning som visar två tomter, en servitut och en väg, möjligtvis en tomtkarta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
borpålandet
Jag tycker inte det låter rätt. De har ett servitut på vissa villkor om att det inte i onödan ska belasta er fastighet och jag antar att en pendlarparkering påverkar er fastighet negativt.
 
Claes Sörmland
Det behövs rimligen ingen jurist för att förstå servitutet, det ger Bs ägare rätt att använda området på A för in- och utfart. Parkering på ytan innefattas inte.

Generellt krävs det bygglov för att ta mark i anspråk för parkering. Men ofta missar man det eftersom det finns ett undantag från bygglovskravet för att anordna en parkering för en- och tvåbostadshus. D v s bygglov krävs inte för parkeringen till ens småhus.

Men att ordna en parkering på en obebyggd tomt som B kräver alltså bygglov.

Du kan läsa mer här:

https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...t/bygglov-for-anlaggningar/parkeringsplatser/
 
  • Gilla
Henningelvis och 2 till
  • Laddar…
Håller med @Claes Sörmland, servitutet är inte mycket att göra åt, men du kan klaga på hur grannfastigheten nyttjas.
 
  • Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.