J
Jag har ett officialservitut för utfart från min fastighet.

Markägaren bredvid vill stycka av tomter och förändra höjden på vägen. Detta kommer påverka min utfart på ett negativt sätt då det blir en väldigt brant kant.

Kan markägaren som lämnat servitutet göra detta hur som helst och förändra mina förutsättningar för utfart?
 
Den tjänande fastigheten får inte utföra sådana åtgärder som oproportionerligt försvårar den härskande fastigheten att nyttja servitutet. Så frågan kommer att handla om vad "en väldigt bred kant" faktiskt betyder/innebär. Är det inget ni lätt skulle kunna komma runt genom att den tjänande fastigheten i samband med arbetet gör åtgärder på din mark för att jämna ut denna kant?
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
J
BeaumontX BeaumontX skrev:
Den tjänande fastigheten får inte utföra sådana åtgärder som oproportionerligt försvårar den härskande fastigheten att nyttja servitutet. Så frågan kommer att handla om vad "en väldigt bred kant" faktiskt betyder/innebär. Är det inget ni lätt skulle kunna komma runt genom att den tjänande fastigheten i samband med arbetet gör åtgärder på din mark för att jämna ut denna kant?
Problemet är att den anslutningen för utfarten i sin tur ligger i en slänt så jag ser inte riktigt hur det ska bli bra.

Det är inte en bred kant jag vill undvika utan en brant. Det bör ju finnas riktlinjer angående lutning och lutning över en viss sträcka.
 
J Jerald Stuartson skrev:
Problemet är att den anslutningen för utfarten i sin tur ligger i en slänt så jag ser inte riktigt hur det ska bli bra.

Det är inte en bred kant jag vill undvika utan en brant. Det bör ju finnas riktlinjer angående lutning och lutning över en viss sträcka.
Det känns svårt att ge mer precist svar med så lite information. Om jag förstår rätt är det inte en kant, utan du är mer orolig över lutningen det kommer att bli i en slänt som finns där? Det finns så klart riktlinjer för lutningar på väg, men jag är inte själv insatt nog i dessa eller de förutsättningar som finns i ditt fall. Förhoppningsvis kan det finnas någon annan på forumet som kan det området så väl att de kan uttala sig.

Om du har en god dialog med ägaren av den tjänande fastigheten bör du nog lyfta din oro omgående, om du inte redan har det. Förhoppningsvis har denne bra entreprenörer inkopplade som kan hjälpa till med att hitta bra lösningar för att undvika ett eventuellt problem. Är ni redan på ond fot med varandra, kan det nog vara klokt att involvera ett ombud som kan skicka ut ett brev för att bevaka ditt intresse. Det kommer stärka ditt case som det skulle bli en rättsprocess vid ett senare tillfälle (dvs om åtgärderna skulle visa sig göra servitutet obrukbart för dig).
 
Claes Sörmland
Det finns riktlinjer för enskilda vägar som Trafikverket har tagit fram. de är riktigt ambitiösa:

https://trafikverket.ineko.se/se/handbok-projektering-och-byggande-av-enskilda-vägar

Men jag har märkt att handboken ännu är rätt okänd, t ex varken entreprenörer, kommun eller lantmätare kände till den i samband med en exploatering som involverade en ny enskild väg. Den har väl inget större civilrättsligt värde egentligen men kan ju ses som den norm som myndigheten rekommenderar. I ett rätt auktoritetstroende Sverige så kan den ju tänkas fungera retoriskt i dialogen med grannen.

(Om det rör sig om några tomter så kan du nog också snart förvänta dig att ditt servitut ersätts av en gemensamhetsanläggning. Det är troligen vad lantmätaren kommer att föreslå som lösning för vägfrågan om ett gäng tomter ska styckas av.)
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
J
Kan man avskriva ett officialservitut?

Jag har inte fullt ut nytta av det utan kan lösa infart och utfart på annat sätt. Vill inte bli del i ytterligare en vägförening jag inte egentligen behöver.
 
Om ni båda är överens om det så kan ni begära hos lantmäteriet att ta bort servitutet. Det blir en förrättning som inte ör gratis. Men du bör kontrollera att ditt alternativ verkligen fungerar. Det krävs tillstånd från väghållaren att anlägga en utfart.

Det går att få bort ett servitut även om man inte är överens, men då blir det mer komplicerat, och avsevärt dyrare hantering hos lantmäteriet.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson
  • Laddar…
Claes Sörmland
J Jerald Stuartson skrev:
Kan man avskriva ett officialservitut?

Jag har inte fullt ut nytta av det utan kan lösa infart och utfart på annat sätt. Vill inte bli del i ytterligare en vägförening jag inte egentligen behöver.
Om det skulle blir en förrättning för inrättande av en gemensamhetsanläggning för väg så se till att yrka att du inte ska ingå för att din fastighet saknar nytta av att vara med. Detta visar du enklast genom att ha en alternativ utfart färdigställd vid tillfället.
 
  • Gilla
Jerald Stuartson och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.