Hej!

Har en badrumsrenovering på gång och har fått en offert på rörarbetet. Tycker själv att det är lite dyrt, men tänkte höra vad ni anser. Det är enbart rörarbete och inget rivningsarbete för det är redan gjort.


Byte av avloppsstam från taket i badrummet våning 1 genom våning 2 och till vindsvåning.
Byte av avloppsgroda i golvet.
Montering av ny golvbrunn med fixeringsplatta.
Byte av vattenledning till golvet på vindsvåning.
Ändring av värmerör i duschrummet. Dra ut dom genom vägg.
Dragning av synliga kromade vattenrör i duschrummet.
Montering av wc, tvättställ, duschvägg och radiator. Material finns redan.
Byte av avlopp till tvättmaskinen i källare. Vanliga enkla plaströr.

Totalkostnad 66 700 kr. Arbetskostnad 33 700 kr. Materialkostnad 33 000 kr.

Framförallt materialet tycker jag är dyrt. Det är ett litet badrum så det är inte många meter rör.
 
ofta brukar små badrum ta längre tid om du har synliga rör.. det är trångt du måste ha en bock yta tex i en hall mm Lite saftigt var det men oh andra sidan så monterar dom ditt material som dom inte sålde så därav höger tim deb ka jag tänka mig ... sen vet dom kanske inte förutsättningarna hundra för att bytaa avlopp upp från vind och ner den kanske inte går rakt ner utan drar med sig lite extra mm.. men som sagt kanske lite saftigt..
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Håller med er att det låter dyrt, gjorde en liknande renovering för ett par år sedan, ny avloppstam från källare upp till övervåning, 25m isolerade 15mm kopparrör, rör till dusch och handfat, uppsättning av 2 element och radiatorkoppel och termostat,montering golvbrunn ,uppsättning av duschväggar, montering WC, montering komod, blandare. Kostade 22000 totalt efter rot. Det material jag hade innan är WC, element utan koppel, komod, handfat, blandare, duschväggar
 
  • Gilla
FG
  • Laddar…
Tack för era svar! Arbetskostnaden är väl okej. Det kan hända att det har blivit något missförstånd angående materialet.
 
Arbetskostnaden känns ok, svårt att säga då det är så olika från projekt till projekt, materialet känns dyrt...pruta på materialet, dom har garanterat stor marginal på detta, du borde kunna pruta 15-25 %
 
Det vanliga ockret från VVS-folk.
 
kan ju alltid pruta hos läkaren eller hos bilmekanikern eller varför inte när du flyger utomlands med ditt resebolag .. eller hos tandläkaren bra hantverkare har vett att ta betalt egentligen
 
En röris skulle komma och byta en radiator. Enkelt byte, ingen rördragning. Han hade skrivit en OK offert innan så han fick min beställning. Han kom (han ringde en halvtimme innan och krävde att jag skulle vara hemma och öppna).
Radiatorn är stor och tung. Han hade ingen som kunde hjälpa honom att bära upp den (jag själv kunde inte). Så fick han ringa efter en kompis som kom efter en en stund och så började de. Efter en stund upptäckte de att de saknade en kopplingsdel och for hem. Slutförde jobbet dagen därpå.
Med en sådan usel planering är det inte konstigt att de måste ta igen pengar på ockerpriser för material.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.