Hej,
Vi funderar på att sända ut offert till företag, eftersom vi omöjligen hittar hus vi vill ha i katalogerna. Jag har noterat att ett flertal av er gått samma väg och undrar vad ni sände med, utöver ungefärlig ritning på tänkt hus. Vill helst undvika att behöva gå två vändor.

 
Räkna med flera vändor annars krävs säkert i det närmaste kopletta bygghandlingar redan från början när ni sänder ut förfrågan.
 
Sedan bör du anteckna vad du vill för utrustning och vilken utrustning du inte vill ha, samt köksutrustning, golv, vitvaror, kakel/klinkers/plastmattor, markvärmepump/frånluftsvärmepump/fjärrvärme, golvvärme/radiatorer, platta/torpargrund, alu/trä-fönsterbågar osv. osv. ju mer utförligt desto lättare att jämföra offerterna sedan.
 
Så tydlig tänker jag nog inte vara, utan göra jfr även med hänsyn till medsända lev. villkor och beskrivningar. Annars pratar vi i det närmsta om en uppsats, eftersom även det juridiska åtagandet då måste preciseras. Jag sänder nog enklare offertunderlag hoppas på så sätt kunna utkristallisera vilka som verkar seriösa och villiga till åtagandet (blir lite "annorlunda" hus jfr med husen i kataloger).

Finns det ingen på forumet som gått tillväga på det här sättet och kan dela med sig av sina erfarenheter? Om jag minns rätt har väl t.ex. Sweli gjort något liknande?
 
Ju mer detaljerad du är redan från början, desto mindre fel/bekymmer islutändan. Förmodligen blir det ändå en massa prylar i slutändan som inte blev som du tänkt....
Även om det känns jobbigt nu, så måste ju ändå besluten tas nån gång...
 
Vi har ju visserligen inte byggt nytt hus men gått ut med offerter på en renovering/utbyggnation av det befintliga och jag måste nog tyvärr hålla med Jesca_j occ MrMagic att det är lika bra att skicka en så detaljerad offertförfrågan som möjligt från första början. Dels måste du ju ändå förr eller senare under byggprojektet komma ned på detaljnivå och fatta beslut och dels kommer du inte att kunna jämföra olika offerter om du inte varit väldigt detaljerad förfrågan. Olika entreprenörer lägger in olika saker i offerterna och väldigt snabbt blir det svårt att hålla i sär vad som var med i vilken offert och vilken effekt det i så fall har på slutpriset. Jag satte mig ned och tänkte igenom rum för rum vilka material jag tänkt mig samt antal fönster/dörrar etc och gjorde utifrån det en specifikation som jag sände med offertförfrågan (sedan är det en annan femma att vissa entreprenörer ändå ändrade i denna och lade till eller drog ifrån) men som sagt vi byggde ju inte nytt utan bara till ;D
 
Ok jag får ge mig. Vi funderar nu på att anlita arkitekt och be dem om hjälp med offertunderlag. Så det blir så noga från början som möjligt. Tack för alla svar!
 
Kontakta en fristående arkitekt. Han kan hjälpa dig att ta fram lista på vad som "behövs".
Att inte specificera vad man vill ha är som att be om att bli lurad.  :'(
Dessutom är det ett bra sätt att få ner priset. Genom att begära in offerter från olika håll så kan du ställa dem mot varandra och har världens förhandlingsläge! :surprised:

"I A:s hus ingår centraldammsugare. Kan ni på B tänka er att det ingår...?" osv

Lycka till! :D
 
Bra idé att anlita arkitekt. Vi hade hjälp av världens sämsta arkitektfirma :p (så den tänker jag inte rekommendera) men våra snickare säger att på andra jobb de gjort har ritningarna från arkitekten (samt inbillar jag mig en konstruktör) varit så detaljerade och genomarbetade att snickarna i princip kunnat gå in och kolla var varje spik ska slås i. Våra ritningar håller inte på långa vägar den standarden men å andra sidan har vi väldigt bra snickare som fixar det ändå...hoppas jag ;)
 
plankat och uppspikat från en husfirmas hemsida...

"Dessa punkter är vad vi behöver veta för att kunna göra en träffsäker kalkyl.

Hustyp
1plan, 1½ plan, 1 ¾ plan. (skiss 1:100, dvs 1cm =1 m)

Yta
(skiss 1:100)

Rumsindelning
(skiss 1:100)

Fönster och dörrar
Antal, Ungefärliga storlekar

Fasad
Liggande, Lockpanel, Ribbpanel, Tegelfasad

Takform
Sadeltak, Mansardtak, Valmat tak, Ryggåstak, Kinavipp

Spec. önskemål exteriör(Burspråk, Takkupor, specialfönster, altan, balkong mm)"


 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.