TRJBerg
Har fått två offerter på solceller på mark enligt nedan. Har ingen närmare kunskap i ämnet så jag tar tacksamt emot synpunkter.
Markplacering främst pga jag skulle behöva renovera tak om jag skulle placera dem där och också för att läget för taken är ofördelaktigt (skuggning, vädersträck).
(Vill inte nämna leverantörer här.)


Generell spec för offertbegäran:
- Markplacerade solceller, ung effekt 17 kW.
- Placering i sluttning mot väst. Åker framför. Inget som skymmer mot väst, skog omedelbart i sydkant. Fri sikt mot sydväst.
- Anslutning till mätarskåp/elskåp innehållande endast utrustning installerad av elnätsägaren. Ominstallerad för några år sedan av elnätsägaren (på dennes initiativ) så allting är nytt.
- Debiteras f n per timme (Tibber).
- Avstånd solcellsanläggningen - mätarskåp troligen inte mer än 20 meter.
- Mätarsäkring 35A.
- Inget LAN/internet tillgängligt på installationsplats.
- Inget batteri.

Offertkostnad för bägge offerter:
200000:- efter rotavdrag. Grävning från anläggning till mätarskåp tillkommer. Allt för startklar anläggning inkluderat.
(Ej internet.)

Effekt för bägge offerter ung +-17kW.

Formuleringarna nedan från offerterna.


OFFERT 1:
-----------------
Paneler: 40 st Solar 410W Mono Helsvart, effektgaranti 25 år (84,8%).
Växelriktare: Solax X3 G4 15kW Hybrid (Inkl Smartmeter).
Markstativ lutning: 15-26 grader.
Kranbil ej inkluderad (oklart om det behövs, uppfartsvägen på fastigheten är omedelbart bredvid, inga träd etc.)
Supportavtal: 30 dagar.

Installerad effekt 16400W.
Produkt-/effektgaranti panel: 12 år/25 år (84,8%).
Produktgaranti växelriktare: 10 år.
Garanti på montage och montagesystem: 10 år.

Besparingskalkyl enl offert:
- Egenkonsumtion 35%, värde 166 öre/kWh. Elpris 75 öre.
- Såld el 65%, värde 114 öre/kWh. Elpris 49 öre.
- Genomsnittligt värde egenproducerad el: 132 öre.
- Producerad effekt: 16400kWh år 1 (fallande därefter per år enligt bifogad tabell).


OFFERT 2:
-----------------
Paneler: Performance 475w - Minst 30 års garanti. (Denim Svarta Transparant Glas Glas Bifacial 475Wp.)
Växelriktare: Sungrow SG15 - 10 års garanti.
Markstativ: ?
Kranbil ej nämnt.
Supportavtal ?

Systemstorlek: 17,28 kWp.

Besparingskalkyl enligt offert:
- Egenkonsumption 30%, 159 öre, elpris 80 öre.
- Såld el 70%, 145 öre, elpris 80 öre.
- Årlig produktion 17750 kWh.
- Total besparing: 26483:- per år.
-- Försäljning 70%: 18016:- per år.
-- Egenanvändning 30%: 8467:- per år.
 
Man brukar bygga fristående med ca 30 gr lutning rakt söder då det ger högsta utbytet. Annars uppdelat på öst/väst och liknande lutning för att få en flackare produktionskurva.

Tänk på vart de tänker sätta växelriktaren och så den är förberedd för batterilager. Det kan även behöva kontrolleras så det går att få in all utrustning och en ev extra styrning i mätarskåpet. Inte ovanligt med 12-16 moduler behövs efter alla kompletteringar är på plats.

30d support lät snålt.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
TRJBerg
R Robert-san01 skrev:
Man brukar bygga fristående med ca 30 gr lutning rakt söder då det ger högsta utbytet. Annars uppdelat på öst/väst och liknande lutning för att få en flackare produktionskurva.

Tänk på vart de tänker sätta växelriktaren och så den är förberedd för batterilager. Det kan även behöva kontrolleras så det går att få in all utrustning och en ev extra styrning i mätarskåpet. Inte ovanligt med 12-16 moduler behövs efter alla kompletteringar är på plats.

30d support lät snålt.
Tack f tipset ang lutning. Söder eller öster är inte möjligt. Det blir västlig orientering (ev sydvästlig?).
Batteri är inte aktuellt.
Ang utrustningen så uppfattade jag att den kommer att ligga utanför mätarskåpet, men jag kanske missförstod. (Naturligtvis kommer vissa saker nödvändigtvis installeras i mätarskåpet, antar det handlar om säkringar, brytare o ev styrning. Men större utrustning som växelriktare etc uppfattade jag skulle ligga vid panelerna.)
 
TRJBerg TRJBerg skrev:
Tack f tipset ang lutning. Söder eller öster är inte möjligt. Det blir västlig orientering (ev sydvästlig?).
Batteri är inte aktuellt.
Ang utrustningen så uppfattade jag att den kommer att ligga utanför mätarskåpet, men jag kanske missförstod. (Naturligtvis kommer vissa saker nödvändigtvis installeras i mätarskåpet, antar det handlar om säkringar, brytare o ev styrning. Men större utrustning som växelriktare etc uppfattade jag skulle ligga vid panelerna.)
Be om en ordentlig genomgång/förklaring av offerterna så det inte blir några tillkommande. Se också till att skriva ordentligt kontrakt med ansvar osv på en nyckelfärdig anläggning med ombyggnad av befintlig elanläggning så den uppfyller gällande regler. En formulering likt den kan rädda dig från en massa tråkiga tillkommande utgifter.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Kalkylerna är ju önsketänkande från säljarnas sida. 2023 fick vi ca 60öre sålt i SE4 i snitt. Priserna ser att stabilisera sig med nu.

På mark så skulle Bifacial funka bra då kan få mer reflektion än på tak.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
K
Smartmätare vet jag inte om du har nytta av om du inte kan koppla upp anläggningen. 35A huvudsäkring är inget hinder heller.

Men överväg att få dit nätverk, så du kan hålla koll på anläggningen. Om något går fel kan det ta ett tag innan du upptäcker det och då går du miste om produktion.
 
TRJBerg
K knightjocke skrev:
Smartmätare vet jag inte om du har nytta av om du inte kan koppla upp anläggningen. 35A huvudsäkring är inget hinder heller.

Men överväg att få dit nätverk, så du kan hålla koll på anläggningen. Om något går fel kan det ta ett tag innan du upptäcker det och då går du miste om produktion.
Har tidigare övervägt att koppla mätarskåpet till nätverket. Men eftersom det ligger typ 50 meter från närmaste hus så är det svårt.
Den minsta insatsen är nog "nätverk via elsystemet" men det kräver installation av eluttag i mätarskåpet. Mm.
 
T
TRJBerg TRJBerg skrev:
Har tidigare övervägt att koppla mätarskåpet till nätverket. Men eftersom det ligger typ 50 meter från närmaste hus så är det svårt.
Den minsta insatsen är nog "nätverk via elsystemet" men det kräver installation av eluttag i mätarskåpet. Mm.
Du behöver prylar för ca 1500 för att få nätverk under förutsättning att det redan finns wifi, annars ca 2200,-

Det du behöver är en wifi accesspunkt som drivs av POE och du behover en liten POE-switch.
De kostar 700-800kr per styck eftersom du inte behöver bandbredd för att streama film ;).

Jag kör så här hemma. en uppsättning i garaget och en i snickarboden så jag har "trådat" nätverk i båda uthusen. Funkar väldigt bra och innebär också att vi har bra wifi över hela gårdsplanen och helt ok även en bra bit utanför.

Lite beroende på vad du redan har för prylar i ditt befintliga nät så kan det som sagt tillkomma en extra accesspunkt som ser till att du har bra signal.
 
TRJBerg
T trycklös skrev:
Du behöver prylar för ca 1500 för att få nätverk under förutsättning att det redan finns wifi, annars ca 2200,-

Det du behöver är en wifi accesspunkt som drivs av POE och du behover en liten POE-switch.
De kostar 700-800kr per styck eftersom du inte behöver bandbredd för att streama film ;).

Jag kör så här hemma. en uppsättning i garaget och en i snickarboden så jag har "trådat" nätverk i båda uthusen. Funkar väldigt bra och innebär också att vi har bra wifi över hela gårdsplanen och helt ok även en bra bit utanför.

Lite beroende på vad du redan har för prylar i ditt befintliga nät så kan det som sagt tillkomma en extra accesspunkt som ser till att du har bra signal.
Det finns wifi i bostadshusen. Endast. (Når inte mätarskåpet.)
Så antingen kör jag nätverk via elsystemet eller så får jag dra nätverkskabel dit, vilket måste bli via stolpar eller nedgrävt vilket är problematiskt av flera skäl. Eller via sändare vilket har sina problem. Så billigast och enklast blir nog via elsystemet som jag nämnde.
 
T
Vet inte om jag var otydlig, men grejerna du behöver för att få nätverk var som helst inom 70-80 meter från byggnad med befintligt nätverk är en extern accesspunkt och en poeswitch, eventuellt en extra accesspunkt.

Det du får då är wifi i cirklar runt de båda externa accesspunkterna på runt 70-80 meter (eller mer beroende på hur miljön ser ut).

Att köra homeplugsystemet (dvs via elnätet) borde bli billigare och kommer att fungera bra om du kan få hjälp av elektrikern som gör installationen att hjälpa till så att "inne-pluggen" hamnar på rätt ställe.
 
K
T trycklös skrev:
Vet inte om jag var otydlig, men grejerna du behöver för att få nätverk var som helst inom 70-80 meter från byggnad med befintligt nätverk är en extern accesspunkt och en poeswitch, eventuellt en extra accesspunkt.

Det du får då är wifi i cirklar runt de båda externa accesspunkterna på runt 70-80 meter (eller mer beroende på hur miljön ser ut).

Att köra homeplugsystemet (dvs via elnätet) borde bli billigare och kommer att fungera bra om du kan få hjälp av elektrikern som gör installationen att hjälpa till så att "inne-pluggen" hamnar på rätt ställe.
Tveksamt, om det är ett plåtskåp där elmätaren sitter. Och det mätarna för han-porten brukar inte ha bästa antennerna.

Blir samma dilemma med kabel till smartmätaren, om man väljer den vägen.
 
  • Gilla
TRJBerg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.