Hej

Eftersom flera hustillverkare inte vill tala om sina priser på nätet kan vi väl hjälpas åt att lägga ut prislistor offerter mm som vi kommer över i denna tråd.

Jag börjar med att länka till smålandsvillans "kompletta" prislista för "övriga landet":

Smalandsvillan prislista.pdf - 1.1 Mb

(Kan det vara värt att klistra den tråd? )
 
Redigerat:
Bra där!

Skriv gärna också vart i landet den gäller. Tillvalen och annat kan väl redovisas separat om det skall vara med.
 
Halloj

Tack snälla för svar om Jcc.
Börjar tänka om...
Vet någon vad SM står för?
Står nämligen så i LB hus prislista och vi har som många andra en tajt budget...
Tacksam för svar:)
 
Hej igen...

Har verkligen fastnat för LB hus Classic 135 pulpet, men nu undrar jag om någon vet vad det kostar att beställa ryggåstak som tillval i v-rummet?

Mvh Terese med sambo Gallan...
 
Ryggåstak i Classic 135 kostar ca 38 000:-

SM står för stommonterat....
 
blir egentligen en prislista rättvis ??alla hus byggs ju på olika sätt och det skiljer enormt mellan standard leverans på merparten av tillverkarna..
nej,en rättvis bild är en fullständig kalkyl utifrån egna önskemål om standard m,m
inkl,tomt och alla dess arbeten.
och då menar jag en komplett kalkyl med allt ,inga undantag eller egna arbeten ALLT SKA INGÅ
 
nybyggd skrev:
blir egentligen en prislista rättvis ??alla hus byggs ju på olika sätt och det skiljer enormt mellan standard leverans på merparten av tillverkarna..
nej,en rättvis bild är en fullständig kalkyl utifrån egna önskemål om standard m,m
inkl,tomt och alla dess arbeten.
och då menar jag en komplett kalkyl med allt ,inga undantag eller egna arbeten ALLT SKA INGÅ
Nu är vi nog alla vuxna nog att kunna göra en bedömning av prislistornas giltighet och hur mycket de innehåller. Jag tycker att husföretagen har alldeles för lite transparens i sin prissättning och uppskattar verkligen att personer delar med sig av sina offerter samt prislistor.
 
josa100 skrev:
Hittade en prislista i en anna del av forumet, postar den här också (Gäller Lb-hus classic serie):

[länk]
Vad betyder SM, NNF, och NF?

Edit: är grunden inkluderad?
 
Redigerat:
Stommonterat, nästan nyckelfärdigt och nyckelfärdigt!
 
Håller med inläggen nedan att poängen med tråden är just prisuppgifter och inga diskussioner så jag redigerade bort mina kommentarer.
 
Redigerat:
mr_bygg skrev:
Jag håller med om att de flesta tillverkarna skiljer sig åt på olika sätt men problemet som jag kan tycka är att man är väldigt ovillig att presentera sina prisera "offentligt". Visst finns det skillnader som exempelvis björklidenhus som har sina huspriser och tillvalspriser på nätet men det är rätt ovanligt. På samma sätt som kan kan bygga ihop en bil med olika tillval på de flesta bilmärkens hemsidor och få ett pris så borde man i alla fall kunna få en rimlig fingervisning om vad priser för huset i standardutförande samt tillval ligger på på hemsidan. Att sedan standard, tillval och entreprenadformer skiljer sig åt det måste man rimligtvis som konsument själv få värdera.

Kan inte husföretagen av någon anledning vara öppna med sin prissättning så tycker jag att det är väldigt värdefullt att olika konsumenter är villiga att redovisa priser eller prislistor som de fått av tillverkarna. Att ge en komplett kalkyl och kunna jämföra alla tillverkare mot varandra på ett relevant sätt är fullständigt omöjligt. Alla kunder har sina egna önskemål och krav och det kommer aldrig att kunna bakas ihop till en kalkyl där allt ingår eftersom alla har olika önsemål.

En komplett kalkyl finns inte eftersom kunderna väljer olika tillval, gör vissa saker själv och väljer olika entreprenadformer men alla erfarenheter om priser är ändå värdefulla även om de inte är ristat i sten eftersom många hustillverkare inte ger någon prisinformation alls på deras hemsidor.

Jag kan inte se att kunder lägger ut sina offerter, kalkyler eller prisuppgifter skulle vara negativt på något sätt. Sen är det självklart upp till var och en att värdera informationen, men hellre för mycket information än ingen alls!

jag tror inte att en del här förstår vad jag menade,jag menade det att ett pris på en byggsats inte kan jämföras mellan hus a och hus b.
hus a kanske kostar 900.000 och hus b kanske kostar 950.000 båda är identiska förutom att i a saknas t,e,x kök eller golv.( vilket a,beskriver mycket försiktigt)
men om detta ser man inte i första jämförelse och utgår därför att båda är lika hus och genast faller valet på hus a eftersom detta 'samma' hus är så mycket billigare.
kostnaden för det saknade materialet kommer först när kunden skall slutbeställa sitt hus och kostar då 75.000
men om detta säger inte köparen något eftersom priset på 900.000 fortfarande sitter i skallen och detta hus är sååå ekonomiskt bra och allt.

nu vet jag att merparten här är noggranna när dom väljer hus,men att i detalj jämföra bör du vara i branschen samt
vara van vid offertering på hus.
detta är en lära jag tagit med från sälj kurser jag gick för något år sen.
så upphör aldrig vara kritisk mot dessa husföretag,och lita inte blint på vad säljaren slår i er,det är trots allt inte eran bror eller syster som säljer.
utan det är en säljare som lever på just husförsäljning.
 
Måste denna tråden tunnas ut med en massa kringdiskussioner? Många är intreserade av prisuppgifter på hus och som därför kan uppskatta denna tråd. Kan vi inte behålla denna som en renodlad samling med prisuppgifter så som det var tänkt av trådskaparen? Starta en ny tråd istället där diskussionen om olika aspekter av prissättnigen kan fortsätta.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.