Ibland förundrar jag mig över hur vissa kan bedriva företag. :thinking:

En god vän bad mig i höstas om jag ville lämna pris på att renovera deras badrum men då det ligger nästan 4mil från mig och jag hade så enormt hög arbetsbelastning så nämnde jag det och sa att vi får i så fall titta på det som nu i våras.
Arbetsbelastningen har ju inte avtagit och en dag i början av året hörde vännen av sig om att de tagit in en offert från en lokal firma och efter att jag tittat på den började jag nästan gråta.
Han tog sen även in en offert från ett annat lokalt företag som dessutom bedriver butik men inte blev jag gladare av denna läsning.
I min värld är dessa två offerter totalt omöjliga att ställa mot varandra i en jämförelse för kunden.

Vad tycker ni om utformningen av dessa två offerter... skulle ni känna er trygga med att anlita något av dessa två företag ? :thinking:

Vad saknar ni på dessa offerter och vad tycker ni är ointressant ?
Hur vill man som konsument att offerterna skall vara utformade ?

PS:
(Det enda jag tagit bort när jag klippt ihop dessa offerter som var på två sidor vardera är företagens uppgifter.)
************ redigerat av moderator ************
Visa bilaga 403825
Skärmavbild av två badrumsrenoveringsofferter med detaljerad specifikation och prisuppgifter.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Detaljerad offert för badrumsrenovering listar arbete som VVS, målning och elektriskt arbete med antal, enhetspris och totalpris.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat av moderator:
BirgitS
Som okunnig konsument tycker jag den första är förvirrande, den får mig att fundera på om det är något som saknas dvs. har de utelämnat något moment/sak som behövs som sen kommer att tillkomma på fakturan. Om jag vill ha ett fast pris så ser jag inte behovet av att veta exakt vad t.ex. tätskiktet kostar.

När det gäller den andra så är det svårt att förstå allt som står under Reserverande - Förtydligande, t.ex. vad betyder egentligen "Inredning, liksom kakel kan då ändras pga av dina val men jag vill du har med detta i kalkylen så du har en totalsumma".
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Gillar väl stilen på den andra offerten bättre, lite mer lagom förtydligat.
Där känns det som om mer eller mindre allt ingår (inklusive inredning) men om kund önskar annat blir det annat pris..

Dock kan jag tycka att språkbruket i offert nummer två är lite rörigt och otydligt, korrekturläsning hade kanske varit på sin plats :crysmile:
 
  • Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
JanneJanne123
Bara så du vet är det ena företagsnamnet fortfarande med i en av offerterna.
 
JanneJanne123 JanneJanne123 skrev:
Bara så du vet är det ena företagsnamnet fortfarande med i en av offerterna.
Ajdå... det hade jag missat... tog en stund innan jag lyckades hitta det nu...

Jag villl absolut inte hänga ut någon genom detta utan mer få till en diskussion om hur man ska utforma offerter för att det ska kännas bra för alla...

Försöker radera hela tråden och göra om inlägget.

EDIT:
Går ju inte att radera tråden själv vilket är en nackdel i dessa lägen.
Har rapporterat till Admin och hoppas de tar bort det snarast.
Tack för upplysningen JanneJanne123. :)
 
Redigerat:
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
Båda offerterna är ju mer eller mindre helt obegripliga. Det är möjligt att båda företagen är duktiga hantverkare men det räcker inte. Tydliga och lättförståeliga offerter är ett måste för att kunden ska veta vad denne sedan beställer och bli nöjd i slutändan. Så svårt är det dessutom inte att skriva en offert.

Den sista offerten har erbarmligt dåligt språk med tvetydigheter.

Hoppas din vän ändå lyckas hitta någon vettig.
 
  • Gilla
Pin och 1 till
  • Laddar…
mexitegel mexitegel skrev:
Båda offerterna är ju mer eller mindre helt obegripliga. Det är möjligt att båda företagen är duktiga hantverkare men det räcker inte. Tydliga och lättförståeliga offerter är ett måste för att kunden ska veta vad denne sedan beställer och bli nöjd i slutändan. Så svårt är det dessutom inte att skriva en offert.

Den sista offerten har erbarmligt dåligt språk med tvetydigheter.

Hoppas din vän ändå lyckas hitta någon vettig.
Absolut.... jag är som sagt inte alls ute efter att klanka ner på företagen gällande deras yrkeskompetens utan vill bara få till en diskussion om hur offerter bör utformas för att kunder ska känna sig tillfreds.

I min värld är det bättre att en offert är på fler sidor samtidigt som den ju ändå ska vara lätt att förstå.
Dessa två är för mig som ändå är i branschen totalt obegripliga så jag förstår inte hur en lekman ska begripa vad som ingår och inte ingår och jag blir rädd för att min vän i slutänden kan riskera att få rejäla tilläggsfakturor när det ser så här luddigt ut i offerterna.
 
  • Gilla
mexitegel
  • Laddar…
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Absolut.... jag är som sagt inte alls ute efter att klanka ner på företagen gällande deras yrkeskompetens utan vill bara få till en diskussion om hur offerter bör utformas för att kunder ska känna sig tillfreds.

I min värld är det bättre att en offert är på fler sidor samtidigt som den ju ändå ska vara lätt att förstå.
Dessa två är för mig som ändå är i branschen totalt obegripliga så jag förstår inte hur en lekman ska begripa vad som ingår och inte ingår och jag blir rädd för att min vän i slutänden kan riskera att få rejäla tilläggsfakturor när det ser så här luddigt ut i offerterna.
Fast.. Jag tycker inte att offert 2 är obegriplig förutom att språket är väldigt dåligt..
Den tar ju upp kvm priset som är använt och vilka förutsättningar som gäller för att priset i offerten ska stå fast.. vad är det som skulle tillkomma utöver det i denna offert?

Offert 1 däremot.. Ja.. är så mycket smådetaljer som står med överallt så man blir ju helt bortkollrad på VAD det egentligen är som ingår.. får känslan av att tanken är att alla kostnader som eventuellt uppkommer utöver de upptagna om underentreprenörerna riskerar att falla på beställaren, likaså alla eventuella småsaker som behöver införskaffas..
 
  • Wow
  • Gilla
Paul-Staffanstorp och 1 till
  • Laddar…
E
Tänk att man i offert 1 vet redan på förhand att det går åt 2 slippapper :) hoppas dom inte använder 3 för då går dom back på jobbet

man begriper inte vad man faktiskt får/erbjuds, en massa detaljer bara. Vart finns ex badrumsinredningen med i offert 1?
 
  • Haha
  • Gilla
Harald Boye och 3 till
  • Laddar…
Framförallt den första känns ju inte som en riktig fastpris offert. Firman offererar att använda 2 sandpapper osv. De offererar inte en funktion, utan pris för en uppräknad massa arbetsmoment.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
E erkka skrev:
Tänk att man i offert 1 vet redan på förhand att det går åt 2 slippapper :) hoppas dom inte använder 3 för då går dom back på jobbet

man begriper inte vad man faktiskt får/erbjuds, en massa detaljer bara. Vart finns ex badrumsinredningen med i offert 1?

Hehe...
Ja det är lite lustigt att specificera en fastprisoffert på det viset i min värld.

Sen tycker jag inte alls man ska ha med en massa "hittepå" som inredningar etc. som kunden ändå inte vill ha.

I min värld är en rak och enkel offert innehållande ALLT utom kakel,klinker,inredning.
Detta tillkommer efter kundens egna val.
 
  • Gilla
Pin och 2 till
  • Laddar…
Jag har mha. Paul redigerat så att en bild inte längre innehåller identifierbar företagsinformation.

Tyvätt är nu ordningen på bilderna ändrad. Flera av inläggen i tråden refererar till "bild1", "bild2" osv.


Detta stämmer alltså inte efter redigeringen.

/hempularen
moderator
 
  • Älska
Paul-Staffanstorp
  • Laddar…
Tack för hjälpen och ber om ursäkt än en gång och tackar JanneJanne123 som uppmärksammade mig på detta misstag.
 
  • Gilla
JanneJanne123
  • Laddar…
Här kommer ett annat alternativ till offert dock med påhittade siffror bara för att se och förstå funktionen. ;)
För och nackdelar mottages tacksamt. :D

Skärmklipp av ett dokument med påhittade offerter och projektinformation relaterad till byggnadsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på en offert för bygg- och renoveringsarbeten med specifikationer och uppskattade kostnader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Byggoffert med kategorier som RIV, BYGG, PLATTSÄTTNING, och EL som innehåller exempel på material och verktyg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Exempel på offerformulär för byggprojekt med påhittade kostnadsuppgifter för olika kategorier som arbete, material och ROT-avdrag.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
E
Paul-Staffanstorp Paul-Staffanstorp skrev:
Hehe...
Ja det är lite lustigt att specificera en fastprisoffert på det viset i min värld.

Sen tycker jag inte alls man ska ha med en massa "hittepå" som inredningar etc. som kunden ändå inte vill ha.

I min värld är en rak och enkel offert innehållande ALLT utom kakel,klinker,inredning.
Detta tillkommer efter kundens egna val.
Jag trodde dom visste vilken inredning etc dom ville ha, men såklart vet man inte så blir det ju osäkerhet. Skillnad på golv-toa och vägghängd osv gällande väggar/stomme etc.
Men då bör man skriva i offerten vad som ej ingår så att det är klart.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.