Vi renoverar en del och en observation jag gjort har jag funderat över och undrar hur ni andra tänker.

Vi brukar nå ut till referenser o ta in kanske 6 st offerter per projekt. Även om man är supertydlig kring att man kommer välja företag baserat på olika saker, kan vara tid, pris, vad som ingår, behörighet…

…och vad det nu kan vara. Så hamnar jag ofta i att kan måste jaga infon. De flesta lämnar en offert med gaps. Det kan tex vara så att jag efterfrågar mer info från ett företag men de kan svara ”hur lång tid det tar löser vi senare”

Dessa sållas såklart bort. Men när man tackar för nedlagd tid och arbete och att man kommer gå vidare med andra företag så återkommer de med att de vill veta varför. Och då klämmer de ut sig detaljer. Riktigt dålig strategi från deras sida. Vi hade ett företag som nästan blev arga att vi inte valde dem för tvättstuga och återkom med nya prisförslag…efter att vi redan valt.

Så, är det så här ni upplever det också? Brukar ni förhandla priser? Jag jämför bara o väljer….tänker inte att jag orkar förhandla? Gör man det? Jag tycker det känns oärligt på nått sätt…
 
  • Gilla
maxmsm
  • Laddar…
Så länge du inte tvingas följa t.ex. LOU så är det inget konstigt med att fortsätta förhandla efter att anbuden kommit in. Det handlar trots allt om att välja det företag du vill jobba med och till vilket pris, är det någon du vill jobba med men priset är lite för högt så kan det vara läge att kolla om de kan justera något.

Om någon blir otrevlig så är det en bra anledning att inte göra affärer med dom i framtiden.
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
MrJay
Händer rätt ofta om man återkopplar. Vi hade två entreprenörer som fick lämna offert för sprutisolering - jag tackade ja till den som var billigare och återkom till den andra och tackade för offert och sa att vi väljer de andra. Det slutade i budkrig vilket kändes lite olustigt 🤨
 
  • Gilla
Globetrot
  • Laddar…
S
Med tanke på hur medlemmarna här inne frågar hur mkt en renovering kostar, utan någon som helst information om vare sig storlek/materialval/tid/plats/etc etc, samt vill stöta och blöta ett ämne från alla möjliga olika vinklar och omöjliga scenarion, känns det rätt givet att dessa medlemmar inte lämnar särskilt komplett information om ett fakturaunderlag.

Jag är rätt övertygad om att företag vill veta mer än, hur mkt tar ni för ett sprutisolera vinden?
 
S Sernando skrev:
Med tanke på hur medlemmarna här inne frågar hur mkt en renovering kostar, utan någon som helst information om vare sig storlek/materialval/tid/plats/etc etc, samt vill stöta och blöta ett ämne från alla möjliga olika vinklar och omöjliga scenarion, känns det rätt givet att dessa medlemmar inte lämnar särskilt komplett information om ett fakturaunderlag.

Jag är rätt övertygad om att företag vill veta mer än, hur mkt tar ni för ett sprutisolera vinden?
Intressant vinkel. Du tänker att det beror på att de inte kan ge infon? Tror du att de flesta av dem saknar erfarenhet av arbeten de offererar så de höftar? Har inte tänkt på den vinkeln….

I mitt fall ger de offert efter hembesök och detaljerade beskrivningar och ritningar på vad vi villa ha och vilka regler som ska följas.
 
Jag tror att dte handlar om att firman inte vill lägga onödigt mycket tid på detaljer i offerten förrän de är någorlunda säkra på att få jobbet. Och de riktigt bra hantverkarna går bara vidare och tar ett uppdrag där de slipper lägga så mycket tid på upphandlingen.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jag tror att dte handlar om att firman inte vill lägga onödigt mycket tid på detaljer i offerten förrän de är någorlunda säkra på att få jobbet. Och de riktigt bra hantverkarna går bara vidare och tar ett uppdrag där de slipper lägga så mycket tid på upphandlingen.
Ja, så kan det vara. Jag tänker att pris, tid och deras behörigheter de har är väldigt lite information 😂😂😂 Det borde inte ta de som har erfarenhet så mycket grävande att få fram.
 
Globetrot Byggis1976 skrev:
Ja, så kan det vara. Jag tänker att pris, tid och deras behörigheter de har är väldigt lite information 😂😂😂 Det borde inte ta de som har erfarenhet så mycket grävande att få fram.
Men om du frågar 6 firmor idag, som du inte vet så mycket om. Så är säkert 3 eller 4 av dem rena säljföretag, som tar in uppdraget från dig. Och sedan börjar jaga billig arbetskraft, gärna i gamla öststater. Dvs. de har ingen aning om vilka som ev. kommer att utföra arbetet innan de fått beställning från dig. Och de frågor de ev. kan svara på, vill du nog inte höra svaret.
 
H hempularen skrev:
Men om du frågar 6 firmor idag, som du inte vet så mycket om. Så är säkert 3 eller 4 av dem rena säljföretag, som tar in uppdraget från dig. Och sedan börjar jaga billig arbetskraft, gärna i gamla öststater. Dvs. de har ingen aning om vilka som ev. kommer att utföra arbetet innan de fått beställning från dig. Och de frågor de ev. kan svara på, vill du nog inte höra svaret.
Intressant. Ja, vi väljer ju alltid bort dem. Vilket slöseri med tid!

Accepterar många kunder att signera avtal i blindo? Utan pris, tid eller vad de skall göra? Förvånansvärt. Men du har nog rätt…jag är bara förvånad 😮
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.