Vi har nyss utökat vår familj med en liten tös och nu behöver vi ett rum till. Vi tänkte oss då en utbyggnad där vi ska ha vårt sovrum så får barnen ha övervåningen för sig själva. Nu har vi fått en offert på den. Utbyggnaden ska vara 4*4m i innermått så det blir ca 4,5*4,3 yttermått, knappt 20kvm.

Vi ska själva utöver denna offert köpa fönster, fixa ytterpanel, plåtarbeten, innergolv, innertak, och beklädnad på innerväggar. Dessutom tillkommer elen.

Vi räknar med att behöva ca 50tkr till utöver detta offertpris.

Jag misstänker att ni är en del här inne som varit med i utbyggnadssvängen. Är det ett bra pris vi fått? Jag tycker det känns lite dyrt med 10600kr/kvm för det som dom ska göra. Det lär ju sluta på ca 11-12tkr/kvm med de delar som är utanför.

Jag pratar nu alltså bara om utbyggnaden och inte dräneringen.
 
Glömde ju bilden på offerten ;)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Skulle nog säga att materialkostnaden är rätt
saftig i mina ögon... men det bästa du kan göra är att sätta dig och faktiskt räkna på allt material själv, använd Byggmax webbsida och lägg ihop allt material så får du en uppfattning om vad materialet borde kosta. snickarna har bättre priser än så efter sina rabatter. Tänk: OSBskivor 15 m/ 1,2 meter x120kr= 1500kr. osv

Sen är det en tydlig offert tycker jag...och material är inte gratis...arbetstid är det definitivt inte... men räkna på vad det skulle kosta om du köpte det själv, så får du en uppfattning om vad som är rimligt. ett visst påslag måste de ju ha om de ska göra inköpen.
 
Redigerat:
Be om fler offerter och se vad skillnaden blir.
 
Där är arbetskostnad på totalt 106.000 men rot-avdrag på 66.250?
 
Mainstream skrev:
Där är arbetskostnad på totalt 106.000 men rot-avdrag på 66.250?
106000 + moms / 2 = 66250:-
 
Mainstream skrev:
Där är arbetskostnad på totalt 106.000 men rot-avdrag på 66.250?
Momsen tillkommer
 
:surprised: :surprised: :surprised:
 
Om man räknar bort dräneringen blir priset för tillbyggnaden 206 250 kr inklusive moms innan rot. Det blir ca 10 000 kr/ kvm. Om du är ute efter helt normal standard är det inte dyrt, men inte heller jättebilligt. Det är ett rimligt pris.

Ta in ett par offerter till, så har du nåt att jämföra med.
 
Vi har anlitat detta företaget förut och varit nöjda. Vid det ena större arbetet, byte av vårt tak, tog vi in flera offerter och de var då mitt i av alla priser. Vi vet av andra arbeten att de gör det väldigt bra till ett rimligt pris. Jag blev bara lite förvånad nu när jag räknat med att totala priset inklusive de extra delarna med el och fönster mm som vi fixar skulle bli ca 10tkr/kvm. Alltså att deras skulle bli ca 8-9tkr/kvm. Men då är deras offert rimlig ändå då?
 
Absolut rimligt. Om du känner till firman sen tidigare så har du mycket vunnet. Försök inte jaga nån enstaka tusenlapp hit eller dit per kvm om du vet att dom kommer göra ett bra jobb. Om din budget håller och priset är rimligt är det bara att köra. Du får ju trots allt en hel del rot-avdrag också och då kommer du ner under 10 tkr/kvm.
 
lenaalm skrev:
Vi har anlitat detta företaget förut och varit nöjda. Vid det ena större arbetet, byte av vårt tak, tog vi in flera offerter och de var då mitt i av alla priser. Vi vet av andra arbeten att de gör det väldigt bra till ett rimligt pris. Jag blev bara lite förvånad nu när jag räknat med att totala priset inklusive de extra delarna med el och fönster mm som vi fixar skulle bli ca 10tkr/kvm. Alltså att deras skulle bli ca 8-9tkr/kvm. Men då är deras offert rimlig ändå då?
Om du är nöjd med deras tidigare arbete så tycker jag att du ska köra på dom igen.
Priset är ju ganska rimligt och det kan bli dumt att jag småpengar om allt går åt skogen.

Edit: Mao precis vad vabeasten hann skriva medan jag skrev mitt inlägg...
 
Om ni vet att dom gör ett bra jobb, så skulle inte jag tveka att anlita dom igen.
Även om det skiljer lite i pris.
Finns så många rötägg där ute, så gynna dom seriösa :)
 
Bra, tack för era svar som gör en förvirrad hjärna klar :)
 
Har ni kolla på att barnaskaran inte utökas, annars tycker jag att ni ska satsa på en större tillbyggnad, kanske två plan, då blir kvm lägre...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.