Jag vet att det är svårt att svara på om en offert är rimligt eller inte men jag tar gärna emot synpunkter. Efter att jag läst här på forumet så ser ja de som åtgärdat det själv och köpt materilet för ca 10 000kr. Det är långt ifrån 27 000kr i min offert även om jag vet att det kan skilja. Synpunkter? Rimligt? :)

Radonsug/krypgrundsventilation: Vi skapar ett undertryck under bottenplattan för att evakuera bort radongasen innan den kommer in i huset. En fläkt (IRE 125 C) placeras i garaget. Fläkten regleras med en 5-stegstransformator. Sugpunkter, 2 stycken, placeras i garage och förråd. Vi gör även ett instick i krypgrunden med en kanaldragning för att undertrycksventilera grunden. Eldragning och håltagning ingår. Vi ser över och tätar rörgenomföringar i bottenplattan. Inbyggnad av eventuellt synliga rör ingår ej.[/FONT]
Pris (inkl moms): 43 000,00 kr(varav arbete ca 16 000,00 kr)

Ventiler: För att minska på undertrycket och samtidigt förbättra ventilationen i huset så monteras friskluftsventiler i sovrum och vistelserum. Totalt monteras 4 stycken ventiler. Önskas ytterväggsgaller i koppar tillkommer 200kr/ventil.[/FONT]
Pris (inkl moms): 7 600,00 kr(varav arbete ca 5 000,00)
 
Nästan ordagrant samma offert som jag fick tidigare i år.
Om man bortser från de olika bidragen man kan utnyttja och tittar på totalkostnaden tyckte jag att den är väldigt hög.
Jag bestämde mig för att göra jobbet själv istället

Fläkt och hastighetsreglering (under 4000:), spirorör, ventiler, diverse elmaterial och en borrmaskin + betonghålsåg från Jula. Totalkostnaden för allt material och maskin klart under 10000.

Jag kan inte tänka mig att företaget betalar mer för materialet än du gör som konsument. Det betyder att dom vill ha minst 40000 för jobbet. Två gubbar gör det väl på en dag = 2500kr/tim.

/Danne
 
I Blekinge kostar det 30tkr och om man inte kommer under gränsvärdet så behöver man inte betala något.
 
Tack för svaren!

Ja det känns lite saftigt. Det verkar som de drar i lite eftersom man för radon-bidrag och ROT-avdrag. Nettot för mig blir 25300kr på denna offert.
Känns inte helt enkelt att göra det själv heller men det borde gå att få en bättre offert från någon annan firma.
 
Hade en offert på dryga 100tkr vilket skulle innefatta ett FX-agg för att bli av med radon från väggar
 
Jag ska ha två hål i plattan där det ska suga. Sen två hål i betongväggar samt max 15 meter spirorör plus fläkt, ventiler osv.
 
Det är ju knappast en slump att materialkostnaden i offerten råkar bli 29600 dvs det maximala beloppet du kan få 50% radonbidrag för.
Jag kollade min faktura på fläkten, 2390kr kostade den, transformatorn för hastighetsregleringen 748kr
 
Nu har jag åtgärdat mitt hus och fått det godkänt och vill informera hur det gick.
Jag skippade offerten och ringde www.independia.se som lämnade den offert på 30 000kr och då på en mycket smidigare radonsug samt en fläkt i mitt källarutrymme. Efter uppmätning hamnade jag på ca 60bq/Kbm. Jag är mycket nöjd med deras arbete! Trots att de fick byta till en lite dyrare fläkt höll de sig till offerten utan snack. Så efter bidrag blev det ungefär halva kostnaden mot tidigare offert och en mycket smidigare och bättre lösning!

Jag kan inte rekommendera Rolf Edström och Radonutredning i Väst AB, http://www.radonutredning.se eller http://www.hemkomfort.se som skulle göra jobbet.

Det visade sig även att Independia tar 2700kr för en utredning och Rolf tog 5200kr för samma sak.

Hoppas detta kan hjälpa någon i framtiden!
 
  • Gilla
Nicno
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.