Jag har fått en offert av Formtrappan på 38000 för att sätta nya trappsteg och sättsteg i ek på två av våra gamla trappor. Totalt 30 steg tror jag. Tycker ni det känns prisvärt, galet dyrt eller nåt emellan? Jag drar mig lite för jag tror det är enkelt att göra själv, men problemet är brist på tid. Annars har jag bordsåg, sänksåg och vad mer man kan tänkas behöva. Parkettgolv är ju billigt, men trappnosar är satans dyra. Jag vill ha hela trappan i trä och att det skall se bra ut, så inga aluminiumprofiler eller så.
 
Om du har grejor och nogran så köp steg från stepkit. Det är ett mycket jobb. Vi gjorde om vår trappa med 16 steg för några år sedan.
 
K Klicka skrev:
Finns ju till och med på byggmax om du vill såga dom själv. [länk]
Japp, men det blir 20000 i material för 30 plansteg och sättsteg i lackad ek (som billigast) om man köper såna färdiga. Så då är frågan om det är värt 18000 att slippa arbetet. Det är det nog. Det jag är sugen på är isf att bygga stegen av parkettgolv och på nåt magiskt sätt få till det snyggt med trappnosen.
 
Var inne på samma idé med parker från början men köpte obehandlade steg. Hittade inget bra sätt att få till en bra nos som håller.

Varje "planka" gav 2 steg. Var lite förberedelse för att optimera och undvika spill.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.