Hej!

Hoppas detta är rätt forumdel...? Verkar som att denna typ av fråga hamnat lite varstans.

Hade en hantverkare över från en välkänd men icke namngiven trapprenoveringsfirma här i Göteborg. Detta eftersom jag varken hinner eller litar tillräckligt på mig själv för att göra jobbet bra. :)
Ta gärna en titta på offerten som ligger med detta inlägg.

Jag blev överraskad över summan - 51 260. De sa själva på plats att trappan var i fint skick och lämpade sig väl för renovering. Även att det var en enkel trappvariant. Vi valde en del dyra moment som glasräcke på ovanplan och en liten trekant på nedre plan istället för stänger, men det jag reagerar på är de arbetskostnader som de tar ut. Detta kostar ju nästan lika mycket som en ny trappa?

Detta är alltså en enkel L-trappa med 11 steg där vi skall
  • Sätta ek över och under stegen
  • Handledare i enkel rundstav i samma färg som eken.
  • Ha ett räcke på ovanplan i glas, handledare i enkel rundstav till detta likt handledaren. Montering i våningsplanet.
  • Liten glasdetalj i triangelform som skydd upp till våning 2. Alltså till vänster om trappan där den svänger.
  • Själva "konstruktionen"/trappvagn skall målas vit från nuvarande furu
  • Måla bjälklaget likt ovan.

Detta skall de alltså ha 51 260 SEK för efter ROT. Arbetskostnad för detta är 36 260 efter ROT och alltså 51 800 sek innan rot.

Vad har de för timpenning på detta och hur många timmar tar det rimligen. Detta har inte specificerats. Har läst mig till (och har alltså ingen erfarenhet) att det brukar ta cirka 2 dagar för en erfaren trapprenoverare. Säg att vi stretchar till 4 dagar för måleri och annat utöver montering för att göra övriga delar. Rimligt?
4x8=32 timmar. 51 800 SEK / 32 = 1618 SEK/timme innan ROT?

Är det jag som är ute och cyklar? Jag hade förväntat mig runt 30-35.000 SEK med de val vi gjort och det jag läst av vad andra gjort i kostnad.

Jag vet att jag kan gå till en annan aktör, men försöker lära mig om vad som är rimligt för denna typen av jobb. Tycker att de spillt min och sin egen tid genom att inte vara tydliga med kostnadsbilden från början.

Tack!
 
  • Offert för trapprenovering med specifikation av material och arbete, total summa 51 260 SEK efter ROT.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
L
En vanlig trappa i L kostar mellan 20 -25Kkr ni har valt till en del exklusiva saker , även ek under trappan , det kan ta tid att montera alla detaljer .om det är luxiösa och inte standard
Ta in priser från flera så du får en bild av verkligheten är nog det enda råd som du kan få från forumet tror jag
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
L Liteavvarje skrev:
En vanlig trappa i L kostar mellan 20 -25Kkr ni har valt till en del exklusiva saker , även ek under trappan , det kan ta tid att montera alla detaljer .om det är luxiösa och inte standard
Ta in priser från flera så du får en bild av verkligheten är nog det enda råd som du kan få från forumet tror jag
Tack. Japp skall ta in fler offerter helt enkelt. Ville bara se om kostnadsbilden motsvarade vad som var rimligt från de som gjort en renoverin. Jag tycker väl fortfarande inte det. I ditt exempel med 20-25.000 - är det ett exempel som inkluderar målning av trappvagnen? Jag har för mig att bara steg och handledare går runt 12.000-14.000.
 
Som vanligt alltid svårt att bedöma utan att veta alla förutsättningar, men trapprenoveringar blir ofta dyra. Jag känner att du undervärderar tidsåtgången för de moment som ingår. Färg måste strykas flera gånger och torka mellan. Restider etc.
Jag tycker samtidigt att materialkostnaden i flera fall verkar orimligt låg.
 
  • Gilla
grapper och 1 till
  • Laddar…
Jag tycker slutsumman låter rimlig, då enbart steg i ek kostar över 1000 Kr styck, utan att de är anpassade för trappan. Glasräcke är också betydligt dyrare än på offerten. Så GoForit har rätt. Materialkostnaden är orimligt låg. Kan vara så att firman dragit upp timpengen så ni skall få mer i ROT?
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
Tack för svaret, då är det väl jag som får ställa om min förväntansgrad. Vad är rimligt att anta att målning tar i timmar för ett proffs. 20 timmar? Vad är en rimlig timkostnad för denna typ av arbete? 600:-/Timme?

Med offerten ovan skulle det innebära 51.800/600 = 86 timmar för allt. Bara som ett räkneexempel.

EDIT - såg din kommentar om timpengen nu Thomas - Tack! Ja, så kan det såklart vara.. Får titta på lite andra offerter också för samma jobb och så får jag bestämma hur jag går vidare. Men då känns det inte totalen orimlig.
 
Redigerat:
  • Gilla
thomas33
  • Laddar…
Ta in minst två offerter till och se vad totalsumman blir, så vet du mer säkert om denna är rimlig eller ej. Att enbart stirra på timpengen ger inte det rätta beloppet.

Du kan kolla runt lite vad du skulle få betala för motsvarande material och dra det från offertens totalbelopp.
 
L
G grapper skrev:
Tack. Japp skall ta in fler offerter helt enkelt. Ville bara se om kostnadsbilden motsvarade vad som var rimligt från de som gjort en renoverin. Jag tycker väl fortfarande inte det. I ditt exempel med 20-25.000 - är det ett exempel som inkluderar målning av trappvagnen? Jag har för mig att bara steg och handledare går runt 12.000-14.000.
Vanlig bonntrapp i furu endast klarlackat
 
  • Gilla
grapper
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.