Hej.

Okunnig inom detta, men valt att kontakta ett lokalt företag för en offert.
Vad jag kan tolka så verkar det vara en helt okey .

Men innan jag går vidare så vill jag veta vad ni som är kunniga tycker ?
 
  • Skärmdump av solenergipaket med 32 solpaneler, växelriktare och EV laddbox från OpenSolar appen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skärmdump av solenergisystemerbjudande med pris, storlek och uppskattad besparing.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
F
Brorw Brorw skrev:
Hej.

Okunnig inom detta, men valt att kontakta ett lokalt företag för en offert.
Vad jag kan tolka så verkar det vara en helt okey .

Men innan jag går vidare så vill jag veta vad ni som är kunniga tycker ?
12500kr/kWp är i lägre spannet av vad det kostar numera så det är väl ok.

Dock några saker jag skulle ha kollat upp utöver en koll av själva företaget och referenser.

* En oberoende besiktning av anläggningen innan slutbetalning. Det är såklart nåt ni får köpa in själva.

* Hur skulle ett litet batteri påverka totalpriset? Batteriet och växelriktaren samt installationen av dessa får man 48,5% bidrag för. Köper man inget batteri så får man bara 14,5% bidrag för växelriktaren.

* Growatt…. Det är några växelriktare som är säljstoppade pga De inte uppfyller kraven för EMC. Tror Growatt är en av dessa, det gäller såklart inte alla modeller men kolla det.
 
Redigerat:
  • Gilla
Brorw
  • Laddar…
F fsn skrev:
12500kr/kWp är i lägre spannet av vad det kostar numera så det är väl ok.

Dock några saker jag skulle ha kollat upp utöver en koll av själva företaget och referenser.

* En oberoende besiktning av anläggningen innan slutbetalning. Det är såklart nåt ni får köpa in själva.

* Hur skulle ett litet batteri påverka totalpriset? Batteriet och växelriktaren samt installationen av dessa får man 48,5% bidrag för. Köper man inget batteri så får man bara 14,5% bidrag för växelriktaren.

* Growatt…. Det är några växelriktare som är säljstoppade pga De inte uppfyller kraven för EMC. Tror Growatt är en av dessa, det gäller såklart inte alla modeller men kolla det.

Tack. Finns det någon sida där man kan se vilka modeller som ej är godkända ? Tyvärr batteri finns det inte utrymme för i ekonomin.
 
F
Brorw Brorw skrev:
Tack. Finns det någon sida där man kan se vilka modeller som ej är godkända ? Tyvärr batteri finns det inte utrymme för i ekonomin.
be dom ändå kolla på två olika alternativ med minimalt och mer normal storlek på batteri. De ökade bidragen gör att ett minimalt batteri i praktiken, om solcellsfirman har en rak och ärlig prissättning och ser till produktkostnad före kundnytta inte blir dyrare eller kanske en ökad kostnad med kanske 3-5%.
 
  • Gilla
Brorw
  • Laddar…
F
Brorw Brorw skrev:
Tack. Finns det någon sida där man kan se vilka modeller som ej är godkända ? Tyvärr batteri finns det inte utrymme för i ekonomin.
hittade bara denna, jag har helt klart för mig att det var 3 st växelriktare från Growatt men jag kan ha förväxlat det. https://www.elsakerhetsverket.se/sok/?query=Growatt
 
  • Gilla
Brorw
  • Laddar…
F fsn skrev:
hittade bara denna, jag har helt klart för mig att det var 3 st växelriktare från Growatt men jag kan ha förväxlat det. [länk]
Skall göra det. Tusen tack
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.