Hej på er alla,

Jag har idag fått en offert på att laga upp vår putsade fasad samt måla om. Tänkte bara höra om det är en rimlig prisbild jag fått. Själv tycker jag det låter lite dyrt (gör inte alla det :))

Huset är inte i så dåligt skick nu. Några sprickor och ett par små hål. Men tanken är att rusta upp det innan det blir värre. Samt måla om.

Den putsade ytan (spritputs) offerten är beräknad på är 208 kvadratmeter. Nu är den egentligen något mindre plus att yta för ca 27 kvadratmeter fönster verkar vara medräknade vilket de inte borde vara tycker jag.

I offerten ingår:

Arbetsplatsomkostnader:
Byggställning med väderskydd
Container
Manskapsbod
Etablering och avetablering

Fasadbehandling, alternativ1:
Maskering av dörrar och fönster
Tvättning för att få bort befintlig kalkfärg
Upplagning av skador i putsen
Putsning av hushörn och takfot
Impregnering
Målning med AmphiSilan, två gånger. Två kulörer

Materialkostnad 44 000:-
Arbetskostnad 168 000:-
Summa 212 000:- (128 000:- efter ROT)

Sen finns det ett alternativ 2 om det skulle vara problem med att få bort den gamla färgen så de behöver laga putsen desto mer som slutar på 245 000:- Men dit hoppas vi inte att det går.

Så alltså.. låter det här rimligt för ett sådant jobb? Ge mig en hint...
 
  • bild.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Varför ska man räkna av för fönster och dörrar, när de bara ställer till problem...
Stora släta ytor är lättast...
 
Förvisso, men de skall ju å andra sidan varken lagas eller målas!
 
Vissa betalar vad det kostar andra gör arbetet själva. Jag har putsat,reverterat och lagat upp vårat hus tog 3 somrar men det va de värt, hederligt kalkbruk och avfärgat med kalk. Att bo i ett stenhus kostar men man slipper i alla fall mögel på fasaden som de flesta trähusägare har problem med.
 
För de pengarna/jobbet så väljer jag lite mögel på träpanelen alla dagar i veckan;)
 
Arbetskostnaden indikerar tre man i 17 dgr, två man i 26 dgr eller en gubbe i 52 dgr (timkostnad 400kr/8h per dag).
Det låter ganska länge att det skall ta nästan en månad för jobbet tycker jag - men jag vet inte...

När det gäller fönster/dörrar så har jag för mig att de flesta målare inte räknar bort dessa, just för att det är dessa som skapar mer jobb. Alternativ kan dom ju höja taxan per kvm och räkna bort dessa ytor :)

Material 44000 kr - well - då ingår säkert byggnadsställningar, låter kanske ngt högt ändå - men där har jag mkt svårt att avgöra det...

Det bästa är väl att ta in en till offert och jämföra i slutändan måste du ju ändå säga ja eller nej till deras erbjudande, och pruta kan du ju alltid göra, men om dom lämnar en sådan offert från början är det väl tveksamt om du får ner den mer än max 10-15% om du inte är en hejare på prutning ? :)

/K
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.