Satte frukosten i halsen idag.
Fick in offerten på ny tegelfasad.
Priset tycker jag själv låter väldigt dyrt.

3 sidor som skall teglas om, tot ca 75 kvadrat.

1. Rivning av gamla tegelfasaden 20.000:-
2. Transport&tippning 15.000:-
3. Gulgrönt bostat håltegel (RT225) 120.000:-

Bruket har nog bakats in i kostnaden för teglet.

Till detta tillkommer det mom om 25%, vilket gör ett pris på ca 194.000:-

Låter inte detta väldigt dyrt! Nu vill vi höra eran åsikt om detta!

Tack på förhand!

Teglet:
Randers Tegl - RT225
 
K
Jag tycker faktiskt inte att det lät så dyrt... Det handlar ju trots allt om ca 4250 st stenar och ca 5500 kg bruk.
Låtsas, rent hypotetiskt, att stenarna kostar 8 kr/st. Stenarna 34000 kr. 5250 kg bruk är 220 säckar á 25 kg. Säg att en säck kostar kanske 100 kr så landar bruket på 22000 kr. Alltså bara materialet ca 56000 kr.
Sen tillkommer ju ställning och lite sånt som är inräknat och det är inte så himla billigt, men jag hoppar över att spekulera i hur mycket det kostar företaget.
Återstår till slut gör arbetskostnaden som landar på 94000 kr inkl moms. 75200 exkl moms. (Inte exakt eftersom ställning och så inte räknades bort tidigare)

Rivning, transport och tippning låter nästan billigt, men tycker du det är dyrt så kan du ju fråga om du inte kan få riva, transportera och tippa själv så får du ju ner priset lite, men räkna inte med att de ställer dit sin ställning åt dig innan de själva ska dit. :)

Fråga firman hur lång tid de räknar med att det ska ta att utföra jobbet och sen räknar du bort momsen (den måste ju firman ändå betala in till staten) sen delar du svaret på antal dagar de räknar ska gå åt och sen på hur många man som går där (antagligen 2 st) sen till sist så delar du svaret i 2 (skatt och arbetsgivaravgifter, försäkringar och f*n och hans moster) så landar du på vad firman ca tar per dag. Jämför det med din egen timpenning och glöm inte att dra bort sånt som kostnader för bil, transporter, verktyg osv. (sällan man ser en murare med full verktygsuppsättning inkl. blandare på bussen när han ska till ny arbetsplats ;)) så kommer du i slutändan att upptäcka att det inte var så dyrt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.