Om den här frågan passar bättre i annan del av forumet, var snäll och flytta den dit.

Vi vill byta fasad på delar av huset, ca 100kvm yta på ett 1.5 planshus. Gamla (fusk)fasaden är stora boardskivor med läkt på, och den nya ska bli 22x170mm råplan med läkt på.
7 fönster + en fönsterdörr ska bytas ut till nya.

Har fått offert av en hantverkare som vi ofta anlitat, men jag skulle vilja höra med er priset.
Jag köper hem allt material så han behöver i princip bara sin hammare och såg + ställningar.

Priset för detta var 45000kr, efter rot. Det är arbete och hyra av ställning i det, och han tippade då två veckors jobb.
Är det rimligt undrar jag? Då får han 45 av oss och 45 av Skatteverket, vilket känns väldigt mycket för två veckors jobb,
Vet inte om han tar hjälp av andra i detta, men han själv har varit väldigt snabb och duktig i de tidigare jobb han gjort. Men denna gång kändes priset högt?
 
Redigerat:
Det verkar inte vara ett orimligt pris, eftersom vi inte vet förutsättningarna. Ingår rivning av gamla fasaden? Borttransport? Underarbete med ny läkt och vindpapp? Vad ställningen kostar att hyra, hur lång tid det tar att resa, ta ner och eventuellt flytta? om det är en eller två gubbar? Vilket timpris har han räknat med?
 
Priset låter lite högt men inte orimligt. Det beror som sagt på vad som ingår i det. De flesta hantverkare tar högre timpris när kunden köper material själv.
 
Han sa 500kr/tim, och det är ju före rot såklart. Rivning av gamla ingår, men vi har inte pratat om bortforsling av det. Antar att jag gör det själv.
Jag har inget emot att riva lite själv också, och vi brukar jobba lite så att jag hjälper till eller hantlangar. Ska kolla upp det där med pappen....
Huset är tilläggsisolerat på 80-talet, och isoleringen ser fin ut när jag har bytt nån del på en skiva...men det slår mig att det sitter nog ingen papp utanpå den isoleringen som är direkt innanför nuvarande panel...
 
det är nästan två timmar per kvadrat. Målar han fasaden också?
 
Nej, ingen målning. Bygga/riva ställning, riva och sätta ny fasad och fönstermontering...
 
Har du förtroende för hantverkaren kan du ju låta honom ta det på löpande timpris istället, samt säg till honom att du vill att det är just han som ska delta i jobbet! (Så han inte skickar någon som kanske inte är lika snabb och duktig)

En fördel med löpande pris är ju att man får betala vad det kostar, varken mer eller mindre. Hjälper du dessutom till och städar o håller ordning på arbetsplatsen osv så syns det ju direkt på priset, då han skäligen räknat in en del städning i sitt fasta pris.
 
TS sa det själv: han är snabb och duktig!
Då tar han såklart bra betalt oxå...
 
Två veckors arbete 90.000 kr?

90.000 kr / 80 tim = en väl tilltagen timlön.

Att hyra en ställning två veckor kostar ett par loppor?

Vad är det jag inte förstår?
 
Nu vet vi ju inte mycket om jobbet så alla gissar ju lite men låter inte orimligt. Vi vett inte hur mycket ställning som behövs och hur lättbyggt det är (sen mark, källar nedfart och mer)

Sen sa ts "Priset för detta var 45000kr, efter rot. Det är arbete och hyra av ställning i det" är inge rot på ställnings hyran!
 
Är du säker på att han har tänkt göra jobbet ensam? Två personer i två veckor verkar mer rimligt om man bara ser på totalpriset. 80 000 för jobbet varav 50% rot och sedan 5 000 i ställningshyra utan rot blir 45 000 totalt.

/Krille
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.