Hejsan.

Precis purfärsk på detta forum och har ett par frågor. Försöker läsa in mig så mycket jag kan angående köks- och badrumsrenovering, då det är dax för det här hemma.

Vi har 2 badrum, ett på ca 3kvm och ett på ca 6kvm som ska totalrenoveras. Det ska med andra ord in nytt porslin och läggas kakel/klinkel i båda rummen. Idag är det plastmatta och badrummstapet i bägge som ska rivas ut (eller vad de nu gör). Det är badkar i stora rummet som ska bort. Det ska in duschdörrar i båda rummen.

Jag har en så länge bara fått offert av en firma och det är då jag blir fundersam. Han har inte gett mig något fast pris utan enbart en preliminär tidsåtgång och med löpande räkning då han inte vet om tiden kommer räcka till. För lilla badrummet uppskattar han tiden till 160h och i stora till 200h. Med hans timpris på 495kr/h skulle det alltså gå loss på 178.200kr i enbart arbetskostand (innan ROT). I detta är inte elektriker inräknat då han, fast han var ute på plast, inte anser sig veta hur vi vill ha kontakter mm. Det tillkommer även reseersättning, parkeringsavgifter, hyra av specialmaskiner ( hans ord, ex mejselmaskin) och förbrukningsmaterial som tätskickt mm.

Är detta verkligen rimligt? I mina öron låter han som en riktig skojare som vill försöka göra sig en hacka, eller är detta verkligen normalt?

Tack på förhand
 
Tyresö
Jag har väldigt få kunskaper om badrumsrenovering, men jag är väldigt nyfiken på vad en "mejselmaskin" är för något. det låter som ett hemmasnickrat verktygsord.
 
"Mejselmaskin för att bila upp badrumsgolven" Ordagrant vad han skrev i offerten.
 
Tyresö
En badrumsrenoverare som begär hyra för en bilmaskin? Är det detsamma som att han är en badrumsrenoverare och äger inte en bilmaskin och måste hyra en sån?

Redan där skulle jag tacka för visat intresse och letat vidare. En bilmaskin är inte ett specialverktyg för en badrumsbyggare.

Kasta offerten och sök vidare.
 
En bilningshammare är inget specialverktyg så det är jäkla trams.
Äger inte företaget en eller t.o.m flera sådana så anlita dem inte för det hör till standardutrustningen om man utför den typen av arbete... och dessutom med den timpengen och debiteringen.

Han har ju garanterat dubblat arbetstiden då man i normalfallen räknar med 80-100 timmar på ett normalt badrum utan några direkta speciallösningar med nischer eller andra tidskrävande lösningar.
Dessutom har du ju inte ens kakel och klinker i dagsläget vilket gör att utrivningen går på ett kick.

Nej du... höjer ett varningens finger för detta utan att veta mer om förutsättningarna än så här.
 
Tänkte bara tala om hur allt gick. Vi tackade så klart nej till den första hantverkaren.

Det slutade med att vi genomförde en totalrenovering med en annan firma efter att ha fått in ett par offerter till. Allt revs ut, det ända som är kvar sen innan är kyl/frys. Lägenheten är byggd -84 och aldrig renoverad så tro mig att det behövdes. Det slutade med att vi betalade hantverkarna totalt 226.000kr (innan rut) i arbetskostnad för hela renoveringen. I det ingick allt, rivning och byggning av kök och 2 badrum med kakel/klinker och 4 rum med allt vad det innebär i ny el, vattenrör, golvbrunnar osv.

Jag kan med facit i hans lätt påstå att den första "hantverkaren" var en seriös skojare när det kommer till priser. Hans totaltpris för jobbet var ca 150.000kr dyrare när man räknar in samma arbetsmängd, och detta bara i arbetskostnad.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.