Jag har ett litet badrum som behöver fräschas upp.
170x170 golvyta vill ha en ny våtrumsmatta
takhöjd 240 väggar kaklas samt nya vatten ledningar bör dras (utanpåliggande)

fick en offert för detta med arbetskostnad på över 100 000kr ingen matriel ingick
Är det så här det ser ut nu förtiden iom ROT?
 
Ta in offerter från 3-4 firmor så får du en lite bättre bild av vad "marknadspriset" för jobbet är. 100K låter för mycket baserat på den info du lämnat.
 
Kaeft skrev:
Jag har ett litet badrum som behöver fräschas upp.
170x170 golvyta vill ha en ny våtrumsmatta
takhöjd 240 väggar kaklas samt nya vatten ledningar bör dras (utanpåliggande)

fick en offert för detta med arbetskostnad på över 100 000kr ingen matriel ingick
Är det så här det ser ut nu förtiden iom ROT?
I sensommras/höstas fick jag 3 offerter på stort sett samma yta samt liknande renovering

Den billigaste 40k inkl. rotavdrag, inkl. skivor och tätskikt, kakling.
den dyraste 60k med samma omfattning.

Det jag skulle göra själv var: riva ut det gamla, montera badrumsinteriören, fixa taket, köpa kakel, tak, etc...
Jag håller med dig, det har ökat med ca: 50% sen rotavdraget infördes.

Det tycker jag är urdåligt! Men jag antar att hantverkarna ska leva de med....
 
cust3000 skrev:
I
Jag håller med dig, det har ökat med ca: 50% sen rotavdraget infördes.

Det tycker jag är urdåligt! Men jag antar att hantverkarna ska leva de med....
Leva, ja, men jag tror inte att de hade svårt att överleva innan ROT avdraget.
Tanken med ROT avdraget var väl att hjälpa till med att få snurr på ekonomin/arbetsmarknaden genom att fler skulle anlita hantverkare etc.
Inte att hantverkare skulle höja priserna med 50%
Om resultatet blir att hantverkarna höjer priserna och inte fler anlitar hantverkare kommer ROT avdraget nog att försvinna.
Dessutom driver det inflation = högre räntor.
 
håller på för fullt men blev så svårt förbannad över priset. Skall bli en stor glädje när en hantverksfirma vill hyra mina tjänster/yrkesutövning att göra samma sak :rolleyes:.

Hoppas att det finns några seriösa, vettiga firmor i Stockholm. Pratade just med en han ville inte lämna offert utan att sett hur det ser ut. Erbjöd mig maila bilder men det dög inte. Han ville dessutom ha betalt för att komma och kolla... wtf...
 
Inom städbranschen lär det finnas två prislistor, skall RUT-avdrag användas eller ej!..Kanske skall man ta in pris först och därefter säga att ROT-avdraget skall användas innan det faktureras.

Någon här som vet när man skall informera om att ROT-avdrag skall användas för det behöver man väl inte göra när man begär in offert??
 
swemax skrev:
Leva, ja, men jag tror inte att de hade svårt att överleva innan ROT avdraget.
Tanken med ROT avdraget var väl att hjälpa till med att få snurr på ekonomin/arbetsmarknaden genom att fler skulle anlita hantverkare etc.
Inte att hantverkare skulle höja priserna med 50%
Om resultatet blir att hantverkarna höjer priserna och inte fler anlitar hantverkare kommer ROT avdraget nog att försvinna.
Dessutom driver det inflation = högre räntor.
Jag håller med dig, jag var lite ironisk....
 
MiaSthlm skrev:
Inom städbranschen lär det finnas två prislistor, skall RUT-avdrag användas eller ej!..Kanske skall man ta in pris först och därefter säga att ROT-avdraget skall användas innan det faktureras.

Någon här som vet när man skall informera om att ROT-avdrag skall användas för det behöver man väl inte göra när man begär in offert??
Du behöver inte uppge att det skall vara ROT-avdrag förens du skall få fakturan, det finns dock skojar som gärna lägger på en administrativ avgift på 1000 kr för att fylla i blanketerna från skatteverket som tar ungefär 5 minuter att fylla i...

Det kan ju vara så att du inte vill ha det på ROT av flera olika anledningar...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.