Hej alla!

Tack för spännande forum! Jag har följt forumen en tid och har nu begärt in offert på ny vedpanna. Den gamla fyller 40 i år, så det är dags nu...

Det är nästan enbart en ny vedpanna vi behöver, eftersom vi bytte ut allt annat för 5 år sedan, och eftersom vi kör bara ca 30-50% av värmebehovet av ved så försöker vi hålla nere kostnaden.

Min fråga rakt ut här är då om inte denna offert var lite väl hög...?

Värmebaronen combimax 30 UB (den vet jag kostar 29.000 ink moms)
rökgastermostat
avluftare
Rör och delar
borttransport av gamla pannan
arbetskostnad

Pris 46.000:- ink moms.

rörfirman ska alltså ha 17.000:- för delar, installation m.m. Är det rimligt tro?
 
Hör med lite andra firmor om offerter så kan du ju jämföra lite. Tror att priset kan sjunka lite om du tar hand om dom "tunga" bitarna själv som borttransport av den gamma pannan samt uppställning av den nya.
 
ja, jag har nog tänkt lite så oxå....
Det verkar vara "säljarens marknad" nu när det gäller sådant här, firman hade knappt tid att ge mig offert.

Frågan är om man skulle kunna montera bort den gamla pannan själv, jag känner mig lite osäker på rören och allt vatten...
 
_ap_
Frågan är hur många kronor du tjänar på att greja själv?
Oftast är det bättre att jobba över lite själv och sen se på tv när någon annan
jävlas med att få ut gammal panna.
17000:- ink moms låter väl inte helt tokigt så tillvida att allt ingår.
 
he he, sant. Och risken att jag sabbar nåt så att det blir ännu dyrare...

jo, allt ingår från som det ser ut nu till en ny panna körklar.
 
Tycker inte det är helt uppåt väggarna. Men bra om du hör med lite flera firmor
 
Nu står den nya vedpannan på gården, redo att installeras!

Installationen blir någon dag nästa vecka och jag låter rörfirman göra jobbet från början till slut, priset blev 2000:- lägre än första offerten.

Det ska bli spännande att se effekten, vedförbrukningen osv på den nya pannan i jämförelse med den gamla.
 
MickeH74 skrev:
Det tycker vi oxå hör av dej när du installerat:)
 
absolut, det förtjänar att dokumenteras! :)

Den gamla vedpannan fyllde vår 800-liters ack-tank med 80 gradigt vatten på 55-60 liter staplad ved i bästa fall, dvs med perfekt torkad björk osv.
 
nu har jag fått nya pannan installerad!

Jag är mitt i en intensiv arbetsperiod, så jag hinner inte rapportera så jättemycket mer än att den är på plats och att installatören har testar systemet framgångsrikt.
Och att han lämnade en förfärlig massa skräp och smuts efter sig... mindre bra tycker jag.
 
Rörmokaren hos mej lämnade också en massa skit, men inte ett enda gram kopparskrot....men så gör han inte fler gånger hos mej iaf...
 
nu är jag igång med nya vedpannan.
Det är verkligen lite inkörningsperiod nu, det blir lite skillnad i hur man eldar med en ny vedpanna mot en 40 år gammal :)

Men det verkar helt klart som att det går åt mindre ved, plus att det blir knappt varmt i pannrummet längre av spillvärmen.
Det var en sidoeffekt jag inte tänkt på, med den gamla pannan så värmde vi källaren på vintern och på sommaren torkade vi ur luften med just spillvärmen.
Vore ju bra korkat med ett el-element på grund av en ny vedpanna, he he.

Jag har för tillfället varit tvungen att ställa laddomaten på läge två istf läge tre, annars så orkade den inte riktigt upp i temp. Jag misstänker dock att det beror mest på eldaren som fegar lite i början...

Jag har hunnit elda två omgångar nu sedan igår eftermiddag, och ska snart gå ner och elda en tredje.
 
Det kan ta ett bra tag innan man fått ur fukt ur allt material och värmt upp allt som ska värmas upp, kan vara det som gör att det inte går upp i temp redigt
 
Vid senaste eldningen fick jag in in ca 40-45 liter ved(30 cm längder) i pannan, vilket räckte för att värma hela tanken till 80 grader.

En sak som förvånar mig lite i konstruktionen är att det går inte att stänga pannan helt på ett enkelt sätt när man eldat klart.
tillufts-luckan justerar man med en en skruv och enda sättet att stänga pannan är att skruvaskruvaskruvaskruva...

Jag funderar på att hålla den luckan öppen med någon bit obrännbart material, justerat så att lika mycket luft kommer in som med hjälp av skruven.

Det känns som den enklaste lösningen, någon som tänker något kring det?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.