Håller på att ta in offerter på att gjuta platta + att mura upp källarväggarna till vår tillbyggnad
Ca 48 kvm källarvägg
Ca 42 kvm platta.
Grävningen gör jag själv
Här är första offerten vi har fått in:

281000kr
Kvm pris på 6690kr

Känns lite dyrt, eller?

****************

"Offert
Gjuta betong platta samt mura upp källarväggar, ca 42m2.

I arbetskostnader ingår:
- sätta markdjuk, makadam, rör för radon ventilation, koppla dränering rör till befintlig stenkista, cellplast (100EPS) med armering nät;
- lägga golvärme rör , 35m2 (ej koppla);
- gjuta betong platta;
- tillbyggnad på bottenvåning (6.7 +35.3m2): muras med lecka block med armering jarn,
250mm (ej isolerad);
- leverera material och ta bort byggavfal.
Arbetskostnad: 180 000 kr inkl. moms 126 000 kr efter rot-avdrag
Material kostnad Belopp att betala: 155 000 kr inkl. moms
Totalt 281 000 kr efter ROT-avdrag"
 
Mer info:
Pumpbil behövs oxå
10 cm platta

Jag gjöt en ny platta inne i källaren(med pumpbil) på ca 40 kvm 2014, då gick betongen på ca 18000kr så säg att betongen i dag kostar 30000kr (högt räknat) till vår tillbyggnad, då är det 125000 kvar i materialkostnad,

Räknar man med 500kr/tim så blir det 360 mantimmar för att göra jobbet

Ritningarna till plattan finns i denna tråd.
https://mobil.byggahus.se/forum/grund-markarbeten/294287-hur-mycket-behover-jag-grava.html
 
Redigerat:
Är det inte någon som har en åsikt?
Brukar ju inte vara brist på det i de här forumet ;)
 
Du verkar ha bestämt dig redan att det var för dyrt?

Materialmässigt känns det väl lite mycket kanske. Säkert 10-20% pålägg från officiella listpriser. Där kanske du kan pruta. Du har ju bara räknat på billigaste betong du känner till, resten då? Ser massor av grejer som kostar både smått och mycket. Hyra maskiner för hantering av material runtomkring,

Mantimmar är ju inte 1 person. Och 500 ex moms är nog normalpriset nuförtiden = 288 mantimmar. Det är säkert 3 personer = ca 96 per skalle, sen säkert en gubbe för projektledning också på detta.

Så om de räknar att jobbet tar ca 1-2 veckor (snitt 10 dagar) så är det inte helt orimligt kanske i tid kanske.

Men du kan säkert pruta.
 
Anledningen att jag ställer frågan är ju för att få ett ungefärligt hum om offerten är rimlig, för mig som lekman är det omöjligt att veta.

Nu vet jag att varje projekt är unikt så det går inte att göra en direkt jämförelse, men vad jag utgått från som referens är dels husgrunder.com där skulle det landa på ca 160tkr (mtrl kostnad 75000kr, var av betongen är 34000kr) och vad folk, bla på det här forumet, har uppgett sig fått betala för sina plattor (2500-3500 kr/m2).

Då tillkommer ifs murning
 
Ja det är definitivt på högre skalan. Be dom om mer detaljer om varför det är så dyrt. Är de intresserad av jobbet så svarar dom. Annars skippa dom och ta nästa :)
 
  • Gilla
noone70
  • Laddar…
Har fått lite nya offerter,
1 st på 322000kr (den här var först på 380000kr)
1 st på 150000kr (det här företaget var helt öppna med vad de fick betala för materialet till plattan, jag fick se offerten från beijer, ca 60000kr)
1 st på 228000kr
1 st på 197000kr
+ den första på 280000kr

(Alla efter rot)
Väntar på en sista offert som ska komma in i dag.

Det är onekligen en rejäl spridning på offerterna och man blir lite konfunderad när man inser vilka påslag en del företag har.

Har fråga alla som lämnat offer om hur mycket tid det ska ta och de har varit samstämmiga:
3 pers i en vecka för plattan
2 pers i en vecka för att mura upp väggarna

Materialet till plattan ca 60 000kr
Material till murningen okänt.

Det blir en jävligt hög timlön...
Till detta får de även in rotavdrag på upp till 90000kr (för 322000kr offerten)
Jag förstår att det finns ett visst mått av osäkerhet i att lämna ett fast pris och då måste företagen lägga på en riskpremie. Men det här e ju löjligt...
 
Redigerat:
K
Är samtliga fast pris?
Har du kunnat verifiera att materialspecen som du fått av ena anbudsgivaren verkligen innehåller rätt typ och antal som krävs för din tillbyggnad?

Tänker så att ena lämnar pris på markarbeten inkl kostnader för grävare och några lass makadam + bortforsling av gamla massor, medan några andra farutsätter att i deras åtagande är det bara att börja rada upp kantelement på redan iordninggjord mark?
 
KjellTimell skrev:
Är samtliga fast pris?
Har du kunnat verifiera att materialspecen som du fått av ena anbudsgivaren verkligen innehåller rätt typ och antal som krävs för din tillbyggnad?

Tänker så att ena lämnar pris på markarbeten inkl kostnader för grävare och några lass makadam + bortforsling av gamla massor, medan några andra farutsätter att i deras åtagande är det bara att börja rada upp kantelement på redan iordninggjord mark?
Har inte verifierat på detaljnivå att materialspecen stämmer. Men jag utgår i från att de har följt de krav som konstruktören har ställt upp i K-ritningen + avloppsritningen.

Grävningen är redan utförd, det är ingen bortforsling av schaktmassor eller dylikt. Förutom gräva bort den jord som är kvar efter att jag har släntat ut från det befintliga huset för att vi inte ska få sättningar i huset, men det är de väl medvetna om och det finns plats för de massorna i anslutning till där plattan ska gjutas..

Vad som ingår är det som står i trådstarten. Lägga markduk, makadam, rör för radon ventilation, isolering, avlopp osv osv.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.