Fick en offertmpå 86 loppor för att fixa badrummet. Det låter ju OK om det inte vore så att jag gör 75% av jobbet själv.

Jag har själv rivit ut rubbet i det gamla badrummet, kommer lämna ett färdiggipsat badrum för dem att ta över.

I Offerten ingår att gjuta in golvvärmen (som jag lägger), gjuta fall, fuktspärra och kakla golv och 2 väggar.
Ingen el, inget rörmokeri, inga badrumsmöbler, kranar etc, inget kakel och ingen målning osv ingår.
De står för flytspackel, fuktspärr, fix och fog inget annat.
Badrummet är 9kvm.

Arbetskostnaden är specad till 56000kr vilket jag får till typ 3v? Jag gissar att deras jobb skulle ta en gubbe max 5 dagar?
Det tråkiga är att detta är en "seriös" stor firma.

Vad kan det vara rimligt att betala för att flytspackla 9kvm m fall, fuktspärra, plattsätta 9kvm och kakla ca 11kvm vägg?
 
Holpers skrev:
Fick en offertmpå 86 loppor för att fixa badrummet. Det låter ju OK om det inte vore så att jag gör 75% av jobbet själv.

Jag har själv rivit ut rubbet i det gamla badrummet, kommer lämna ett färdiggipsat badrum för dem att ta över.

I Offerten ingår att gjuta in golvvärmen (som jag lägger), gjuta fall, fuktspärra och kakla golv och 2 väggar.
Ingen el, inget rörmokeri, inga badrumsmöbler, kranar etc, inget kakel och ingen målning osv ingår.
De står för flytspackel, fuktspärr, fix och fog inget annat.
Badrummet är 9kvm.

Arbetskostnaden är specad till 56000kr vilket jag får till typ 3v? Jag gissar att deras jobb skulle ta en gubbe max 5 dagar?
Det tråkiga är att detta är en "seriös" stor firma.

Vad kan det vara rimligt att betala för att flytspackla 9kvm m fall, fuktspärra, plattsätta 9kvm och kakla ca 11kvm vägg?
Svårt att säga ett pris men förmodligen är den dyr för att:

Stor firma debiterar högre
Dom får ej göra hela jobbet
Om något, tex en vägg är sned från början och dom börjar kakla sticker det lätt iväg och du kanske blir missnöjd med resultatet, fast det inte är deras fel
 
D09
Du verkar vara rätt händig.

Varför inte slutföra själv? ;)
 
Det låter dyrt! Jag skulle ta in offerter från flera. Vi hade 100000 skillnad på offerter för vår renovering, som förvisso är mer omfattande.
 
D09 skrev:
Du verkar vara rätt händig.

Varför inte slutföra själv? ;)
Jag vågar inte spackla fallet själv, har gjort det 5ggr innan och det gick bra 4ggr och blev bakfall den 5e gången...
Sen är det väl tidsbrist, med 2 småbarn osv.

Det lutar åt att jag tar in en firma för spackla fallet och fixa tätskiktet bara. Sätta kakel och lägga klinkers är ju en baggis. Jag tror det tar mig en dag eller max 2.
 
Baserat på vårt eget badrum som gjordes av en bekant som är plattsättare skulle jag också gissa på max 5 dagar på plats:
Dag 1 - flytspackla
Dag 2 - fuktspärra
Dag 3-4 plattsätta och kakla
Dag 5 - foga

De flesta av dagarna ovan borde inte heller bli mer än halvdagar i arbetstid för en duktig plattsättare.

Kan du inte hitta någon duktig plattsättare som du kan ta på löpande räkning om du ändå ska göra så mycket själv?

/Krille
 
Det är helt enkelt lagen om tillgång och efterfrågan som gör sig gällande. När det finns betydligt fler kunder än leverantörer blir det så.
 
D09
Holpers skrev:
Jag vågar inte spackla fallet själv, har gjort det 5ggr innan och det gick bra 4ggr och blev bakfall den 5e gången...
Sen är det väl tidsbrist, med 2 småbarn osv.

Det lutar åt att jag tar in en firma för spackla fallet och fixa tätskiktet bara. Sätta kakel och lägga klinkers är ju en baggis. Jag tror det tar mig en dag eller max 2.
80 % chans att du lyckas ;)

Kolla din bekantskapskrets ang flytningen.

Tätskiktet är heller inga större problem.
Finns bildmanualer ( se t ex casco ) som visar hur man gör. :)

Brukar vara svårt att hitta en firma som bara gör tätskiktet. = får skiten för allt sen och har ingen kontroll över bygget efter tätskiktet.
 
Det är inte ett ok pris. Ta in fler priser!!
 
T
Holpers skrev:
Jag vågar inte spackla fallet själv, har gjort det 5ggr innan och det gick bra 4ggr och blev bakfall den 5e gången...
Sen är det väl tidsbrist, med 2 småbarn osv.

Det lutar åt att jag tar in en firma för spackla fallet och fixa tätskiktet bara. Sätta kakel och lägga klinkers är ju en baggis. Jag tror det tar mig en dag eller max 2.
Får du bakfall är det ju bara att hälla på lite mera flyt. Annars kan du köpa nivåpinnar som du klipper till så vet du exakt hur högt du ska hälla flytet, en baggis.

Att sätta plattor klarar en idiot av............
 
Hur svårt är det egentligen att flytspackla?

När jag tänker mig uppgiften att forma filmjölk till en sluttande yta med rätt lutning i två plan under tidspress går det kalla kårar längs min ryggrad.
 
  • Gilla
jkarlberg
  • Laddar…
Nyfniken skrev:
Hur svårt är det egentligen att flytspackla?

När jag tänker mig uppgiften att forma filmjölk till en sluttande yta med rätt lutning i två plan under tidspress går det kalla kårar längs min ryggrad.

Håller med dig.

Det fick mattlägaren göra hos mig trots att det bara handlade om 1 m2 i lokalt duschfall.
 
Nyfniken skrev:
Hur svårt är det egentligen att flytspackla?

När jag tänker mig uppgiften att forma filmjölk till en sluttande yta med rätt lutning i två plan under tidspress går det kalla kårar längs min ryggrad.
Ja, exakt. I små enkla badrum funkar det men här är det 9kvm med två golvbrunnar i varsin ände av rummet varav en typ unidrain. Duschhörnan ska ha dörrar utan släplister vilket gör att det måste vara absolut plant där och ett perfekt fall utanför och innanför. Den andra brunnen ska vara under ett marmorbadkar vilket också kräver perfekt runt fallmen ändå en bra jämn yta för badkaret att stå på.. Någonstans mitt på golvet behövs en "ås" som delar vattnet till respektive brunn.

Funderade på att använda nivåpinnar och avstängningslister och flyta upp de "viktiga ställena först som delmoment och sedan gjuta resten efteråt, men det är ju stressigt och jävligt att fixa..
 
Visst är priset rent åt helvete för högt men som vissa redan nämnt så är det inte många seriösa hantverkare som ens tar på sig att bara göra vissa små delar i en badrumsrenovering så jag misstänker att de lagt priset så högt för att du ska tacka nej istället för att vara ärliga och säga att de inte vill göra bara det jobbet i projektet.

Själv tackar jag nej till sådana jobb och förklarar för kunderna varför jag gör det också och det brukar de förstå.

Ska jag kunna lämna garantier på mitt jobb vill jag vara med hela resan ju. :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.