Jag kontaktade en elektrikerfirma för insättning av spottar i carport och assistans med ett annat ingrepp. Nästan all konversation var via sms.

Priset jag fick till mig för detta (också på sms) var baserat på 4 timmars jobb, men då det är ett nybyggt hus var viss saker mer förberedda än väntat så elektrikern som kom ut var klar på något över en timme. Något jag också skrev till firman och visade uppskattning för snabb inbokning och utförande när deras kille åkte.

Fakturan som sen kom var då med samtliga fyra timmars arbete inkluderat.
Ingen av parterna nämnde termerna fast eller rörligt pris i sms konversationen. Kan jag ha något rimligt argument för att få ner kostnaden för arbetstid till åtminstone hälften, eller är det då bara för mig att bita i äpplet och betala fyrdubbel timpeng?

Resa, material osv är andra delar av fakturan naturligtvis.

Tack på förhand!
 
Var det en eller två elektriker på plats?

Beroende på materialpåslag samt om det handlades material specifikt för ditt arbete så kan tiden för materialinköp ligga på timmpenningen.

Många firmor har ofta 2 timmar som mindebitering samt hela timmar.


Utan att kunna läsa den specifika korrespondensen så går det inte att svara mer specifikt.
 
Du kan ju prata med dem men har ni kommit överens om fast pris fyra timmar är det väl det som gäller.

Annars skulle du tagit jobbet på löpande.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Var det en eller två elektriker på plats?

Beroende på materialpåslag samt om det handlades material specifikt för ditt arbete så kan tiden för materialinköp ligga på timmpenningen.

Många firmor har ofta 2 timmar som mindebitering samt hela timmar.


Utan att kunna läsa den specifika korrespondensen så går det inte att svara mer specifikt.
Produkterna han (en elektriker) var enbart sådant som de har på lager. Hela timmar köper jag fullständigt och inga konstigheter att betala för två timmar -
Demmpa Demmpa skrev:
Var det en eller två elektriker på plats?

Beroende på materialpåslag samt om det handlades material specifikt för ditt arbete så kan tiden för materialinköp ligga på timmpenningen.

Många firmor har ofta 2 timmar som mindebitering samt hela timmar.


Utan att kunna läsa den specifika korrespondensen så går det inte att svara mer specifikt.
produkterna som elektrikern (en) hade med sig var enbart sådant de har på eget lager.

Hela timmar köper jag absolut och två timmar är fullt rimligt eftersom det tog något över en.

Är mest nyfiken på om fast pris är någon form av standard om inget annat uttrycks.
 
A avh67f skrev:
Du kan ju prata med dem men har ni kommit överens om fast pris fyra timmar är det väl det som gäller.

Annars skulle du tagit jobbet på löpande.
Det är just det, som du ser i mitt första inlägg, att inget är uttalat om just fast. Därav min fråga.
 
OM det är fast pris så skall det anges tydligt i förväg.
 
  • Gilla
Neumank
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.