Jag tänker begära in offerter från några företag på omdränering av mitt hus som är byggt 1953. Det är en och en halvplans-villa med källare. Källare är inte inredd och kommer aldrig bli det utan det är enbart tvättstuga , pannrum snickeboa mm som finns där.
  • Är det något särskilt som jag bör tänka på när jag begär offerterna?
  • Det är dumt antar jag att inte isolera källarväggen när de ändå håller på?
  • Huset är som sagt dränerat när det byggdes, men jag kan inte se på någon ritning eller dokument vart vattnet tar vägen. Ska jag ta för givet att det är anslutet till dagvattennätet i gatan? Det känns tufft att behöva betala anslutningsavgift till kommunen, det blir väldigt dyrt.....
  • Kan man leda ut vattnet till en ny stenkista som grävfirman gör iordning istället?
mvh Pilla
 
Pilla58 Pilla58 skrev:
Jag tänker begära in offerter från några företag på omdränering av mitt hus som är byggt 1953. Det är en och en halvplans-villa med källare. Källare är inte inredd och kommer aldrig bli det utan det är enbart tvättstuga , pannrum snickeboa mm som finns där.
  • Är det något särskilt som jag bör tänka på när jag begär offerterna?
  • Det är dumt antar jag att inte isolera källarväggen när de ändå håller på?
  • Huset är som sagt dränerat när det byggdes, men jag kan inte se på någon ritning eller dokument vart vattnet tar vägen. Ska jag ta för givet att det är anslutet till dagvattennätet i gatan? Det känns tufft att behöva betala anslutningsavgift till kommunen, det blir väldigt dyrt.....
  • Kan man leda ut vattnet till en ny stenkista som grävfirman gör iordning istället?
mvh Pilla
Hur stora är fuktproblemen idag? Det låter inte som rum som är så känsliga.
 
W witten skrev:
Hur stora är fuktproblemen idag? Det låter inte som rum som är så känsliga.[/QUOTE
Luftfuktigheten är hög i källaren, men problemet är kanske mest rent akut att en källartrappa utanför svämmar över hela tiden. Där finns en brunn och vattnet rinner inte ut förrens dräneringsbrunnen bredvid töms med hjälp av en pump. Dettta är ett problem några veckor på vintern och ibland på våren när ev snö börjar smälta. Jag tänker lite mer långsiktigt att jag ändå behöver dränera om huset någongång. Tänker väl bo kvar 10-15 år innan jag säljer det.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.