Hej! Har fått en offert för detta med ett pris som är ca 20 000:- billigare än de två andra offerterna jag fått. Jag vet inget om sånt här så tänkte höra med er experter om det saknas något viktigt i denna offert? Vad är det som är själva underlaget under pannorna? Jag fattar inget :D
Något annat som är konstigt i offerten eller som jag bör ifrågasätta?

Offerten i sin helhet:
Arbetsmiljöplan skrivs samt skyddsnät byggs upp
Rivning av befintligt tegel samt läkt
Underlaget inspekteras för ev. rutten råspont/nockbrädor samt avsaknad av underbeslag vid behov av byte åtgärd debiteras detta enligt äta (normalt handlar det inte om några stora pengar)
Papp Yap 2200 med klisterkant monteras
Strö samt bärläkt spikas upp
Fågellist monteras takfot, nock och valmtätningsrulle monteras längs nock
Dubbla färdigmålade vindskivor inkl trekantslister spikas upp
125 mm hängrännor samt 90 mm stuprör i fabriksmålad plåt monteas
Fotplåt tillverkas och monteras
Benders Palema eller Jönåkers ytbehandlade 2-kupiga betongpannor läggs ut spikas fast enl gällande regler
Besiktning samt slutstädning
Snörasskydd tillkommer vid önskemål

Mvh Micke
 
Om du har plåtbeklädnad som ej byts kanske de skall målas. Har du skorsten kanske taksteg och glidakydd kan monteras istället för fastmonterad stege.
 
Tack för svar!
Precis det borde ju stå i offerten. Att befintlig plåt ska målas. Det sa han nämligen när jag tänker efter.
Hur är det med själva underlaget under pannorna. Vad utgör det i offerten?
 
Underlaget under pannorna består (underifrån och upp) av råspont, papp och läkt,
 
S
hur stort?
 
Tack! Då menas det alltså att råspont-kostnaden tillkommer om den behöver bytas ut. Vilket man kanske bör göra ändå för säkerhets skull? Vad kan kostnaden för det utgöra ungefär? Taket är på ca 130 kvm.
 
S
oj det var billigt på den m²
 
Skrev aldrig något pris vad jag vet :)

Totalt landade offerten på 105' exkl moms, 89 000 inkl moms (efter ROT)
 
S
Vovven99 skrev:
Skrev aldrig något pris vad jag vet :)

Totalt landade offerten på 105' exkl moms, 89 000 inkl moms (efter ROT)
:surprised: fel av mig
tillkommer pannornas pris?

"Benders Palema eller Jönåkers ytbehandlade 2-kupiga betongpannor läggs ut spikas fast enl gällande regler"
differens på pris?
 
Pannorna ingår och ingen skillnad i pris. Någon aning om pris om råsponten måste bytas och om den bör bytas hur som helst pga begränsad livslängd eller annat?
 
S
Vovven99 skrev:
Pannorna ingår och ingen skillnad i pris. Någon aning om pris om råsponten måste bytas och om den bör bytas hur som helst pga begränsad livslängd eller annat?
det är ju en fråga omfattning då. hade jag haft jobbdatorn hade du fått ett m² pris
 
Vi har precis lagt om ett tak på 122 m2 med nytt tvåkupigtlertegel. Vi betalade 114k efter ROT inkl moms.

Då bytte vi all råspont, nockbräda, läkt, papp, vindskivor målade tre kupor, två takfönstret, en skorsten och en ventilationshuv. Nya vindskivor inkl plåtbeklädnad, nya hängrännor och stuprör. Två glidskydd totalt 18 nya taksteg.

Byte av råspont gick på 350 kr/m2, då var 50kr materialkostnad.
 
Får man fråga vad priset var före rot?
 
Tack, då kan jag nog i alla fall räkna ut vad det landar på ungefär. Annars verkar jobben likvärdiga i våra fall, eller?
 
@mexitegel
Kostnaden innan ROT var 180k.
@Vovven99
Jo, det låter som om våra jobb är likvärdiga.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.