Hej,

precis fått hem en offert för helhetskonvertering av värmesystemet. Går från direktverkande el till bergvärme/vattenburet. 1 plan + källare, 114 m2 vardera, som skall värmas upp, byggt -75.

Ingår:
- Energiborrning normbrunn-09 till 190 meter.
- Jordborrning inkl foderrör till 6 m.
- VP Nibe Fighter F1245-10 / anslutning mot befintlig anläggning
- Demontering av existerade vvb / rörinstallation
- Demontering av existerande elradiatorer
- Shackt, håltagning i grundmur etc för koppling till hus

Pris: 270.000

Max. rot avdrag: 47.250

: 222.750 förutsatt att det är max skattereduktion.

Skall ännu be om att de skickar en spec. på kostnaden för de olika delarna, kommer att behöva detta då man för delen av konvertering till vattenburet kan få 30% upp till max 30.000 i konverteringsbidrag från länsstyrelsen (detta i Dalarna, vet ej om det gäller samtliga län). Så förutsatt att rot + konverterinsbidrag blir av så slutar det på ca. 190.000,-

Verkar detta vara ett vettigt pris?
 
Tillägg ang. avvikelser:

Foderrörsborrning; 690;- /m - Tolkar detta som de meter som överskrider de inkluderade 6?

Brunnsborrning inkl. kollektor(från markyta) 275,-/m - Tolkar jag rätt att det då blir 190*275,- till ännu? Inte riktigt någon på plats idag att ringa till så det blir på måndag att kolla upp ;)

God jul på er alla!
 
270 papp TYCKER jag är billigt, men tillkommer det en 55 papp så blir det kanske lagom dyrt.

Protte
 
Tycker det verkar lite snålt tilltaget med 6m jordborrning. Men de kanske har koll på hur marken är där (att det är borrat hos någon granne?) Jag hade 27m jordborrning tror jag de var. Varav 20m ingick i anbudet.

Jag tror inte att man kan få konverteringsbidrag 30% OCH ROT-avdrag på samma jobb.
 
Eftersom det blir ganska höga belopp bör man kunna få båda. Konverteringsbidraget gäller enbart för konvertering el -> Vattenburet, ej för arbete ang. bergvärme. Om denna kostnad blir minst 100.000 så får man ut max beloppet. Kvar finns då 170.000 (arbetsdelen mindre då...) att göra avdrag från.
 
Hej och god jul:)

konverterade mitt hus i sep-09,thermia g2 10kw det gick på 149 500:- efter rot.
borrade 2x160 meter men det gordes av en polare med lite arbetsbyte och annat så jag kan inte ge något pris på det.

195 kvm 1och1/2 plan med källare.allt värmt till 22-23 grader.

Har fungerat kanon.startad 24/9 och kollade nyss elmätaren =3979kw på 3 månader,man kan ju inte annat en flinad^_^bd^_^bd^_^b
 
Mycket pengar, ta in fler offerter. Jag tycker det låter lite dyrt.
 
D
Förstår inte riktigt. Du skriver att priset är för inkoppling till befintlig anläggning. Betyder det att montering av vattenradiatorsystem inte ingår i det priset? I så fall låter det ruskigt dyrt...

275:-/m för borrning måste väl betyda att du betalar 275:-/m för EXTRA borrning, om du vill ha djupare än 190m. Det står ju att det ingår 190m borrning överst...
 
Jag tycker det verkar vara dyrt. Ta in fler offerter!

Sedan så kostar två luft/luft pumpar (riktigt bra) max 45 000 ink montering (en till varje plan). Du får mycket annat för mellanskillnanden...
 
niblom skrev:
Jag tycker det verkar vara dyrt. Ta in fler offerter!

Sedan så kostar två luft/luft pumpar (riktigt bra) max 45 000 ink montering (en till varje plan). Du får mycket annat för mellanskillnanden...
Gott om pengar emellan att köpa el för på vintern när de inte har någon värmefaktor eller kompressorer till luft-luftarna....
 
Har läst om andra som fått igenom både ROT och konverteringsbidrag. Det förutsätter att du tar materialet (30%) för konverteringen och arbetet på ROT.

Jag konverterade vårt hus på 270 kvm nu i höstas. 180 meter borrning.. Förbrukade material och borrning för 190 tkr. inkl. golvvärme på 45 kvm (golvspån mm)

Tog in lite offerter innan jag beslutade mig för att göra jobbet själv. De låg på mellan 230 och 260 tkr med varierande innehåll och utan golvvärmen.
 
Låter bra men kanske något högt.

Har du begärt offert från BGE? Kan rekomendera dom, ligger i Sala.

PMá om du vill ha nummer/namn.
 
Tackar för alla tips! Har just pratat med BGE och de skall skicka en offert på helhetskonvertering. Ni som undrade ovan, priset 270´ är för hela arbetet, inkl demontering av elradiatorer samt installation av 15 vattenburna med tillhörande rördragning. Återkommer när jag fått ett pris och kör på... ;)
 
Udde skrev:
Tackar för alla tips! Har just pratat med BGE och de skall skicka en offert på helhetskonvertering. Ni som undrade ovan, priset 270´ är för hela arbetet, inkl demontering av elradiatorer samt installation av 15 vattenburna med tillhörande rördragning. Återkommer när jag fått ett pris och kör på... ;)
Har du fått något svar?
Är nyfiken på både priset och om de erbjöd en bra lösning.
 
B
vi konverterade för 9 månader sedan, 13 radiatorer, 170 m2 + ett separat förråd på 8 m2 som värms.

det gick loss på ca 250 000, vi gjorde allt "custom", är så petig...

feta stammar med 50 mm isolering i grypgrunden 28-22, 8,4 kW Viessmann 300-G, 300 l VVB, 180 m borra.

var noga, för det gäller att tänka till så installationen av elememten passar in... vi hade luftburen värme innan så det var lite knepigt, men blev bra.

har dragit 3100 kWh på 9 månader.... huset byggt 1988

tog nog i på pumpen, men skönt den gör varmvatten fort..jo.. vi satte in en 100 l volymtank också, mycket bra.

är det var -20 så gick den 17h per dygn och höll 42 grader på vattnet som max.. varmt och gott inne...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.