Jag håller just nu på att ta in offerter för att renovera badrum i min BR. Badrummet är ca 3 kvm golvyta och ca 17 kvm väggyta. Badrummet ligger i Stockholm.
En offert känns lockande och billig, men kanske blir dyr i slutändan?
Efter Rotavdrag hamnar summan på 20 000 kr. Det som ska göras i badrummet är följande. Ta bort badkar och flytta och byta golvbrunn. Kakla väggar och klinkers på golvet med vattenburen golvvärme. Byta till vägghängd toalett. Montera ny belysning på befintlig plats. Montera handfat och sätta upp skåp.
Offerten innehåller bara arbetsmomenten men el och VVS tillkommer. Allt material,så som tätskickt, fix, fog och allt annat kringmaterial får jag köpa själv. Jag kan ingenting om sådant här och skulle i så fall få ta hjälp av någon kunnig byggvaruhusanställd, för att plocka ihop detta.

Kanske kommer detta kosta mer eller åtminstone lika mycket som den andra offerten jag har fått som ligger på 50 000? Där ingår allt som inte ingår ovan + golvbrunn och värmegolvet.
Hur ska jag göra?
 
Båda offerterna låter för billiga. Men din fråga om det blir lika dyrt med den billiga som den dyrare av dem två. Jag tror svaret är JA. Kakel 150 kr kvadratmetern * 20 (lite spill) alltså 3000, klinker 1000kr, toastol 5000, kommod 5000, tätskickt 10000 med fix och fog, 2000 värmegolv, då är detta bara det stora posterna sen tillkommer byte av avlopp. Dessutom slipper du jobbet att få ihop allt så det är godkänt tillsammans och att om något blir fel står hantverkaren med problemet.
 
Jag har en offert på mitt badrum på samma yta, även det i Stockholm, den landade på 75 000 för arbete och byggmaterial, inredning står jag själv för.
 
Det låter rent för billigt båda varianterna känns det som...:x
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.