Har fått nedanstående offert från entreprenör, vad tycker ni?
Renovering av badrum

Utrivning av ytskikt

Demontering av el o Vvs

Väggar gipsas om med nya gipsskivor

ingår och det som behöves putsat ingår

Nya vvs rör dras inne i badrum

Byte av golv brunn

Ny Wc stol ingår Ifö 6860

Duschblandare med takdusch croma 150 kalkyl pris 4500.-

Tvättställsblandare med i kalkylen Focus 100 pris 1200

Enkel duschdörr från Macro spirir rundad eller rak ingår

Kommer även att spackla golven så att fall blir rätt

Elarbeten ink av belysning , tvätt och tork ingår

Samt det elmtrl som behövs

Kakelsättningsarbeten och tätskiktsarbeten ingår

Tätskiktsmtrl-fix-fog ingår

Kakelkostnad mededräknad till 400.-m2 brutto sedan i kalkylen räknat 20% rabatt

Vvs montering ingår

Monteringsarbeten av inredning krokar etc ingår

El-VVs-snickeri till fullt färdigt arbete ingår.


Pris inkl. moms efter Rot avdrag 136500.-


Reserverande – Förtydligande


Inredning ingår ej


men förslag

Tex Från Macro design

Deras kommod Heart 50cm bredd med lådor Plain vit

Enl pris efter 20 % rabattinkl tvättställ 6400.-


Ev handukstork , här är så mycket att välja på men sätt en siffra 7000.—

Spegel ej medräknat ev så finns det med ljus i också kalkyl siffra Från 4900.--

Finns billigare men även dyrare går att sätta istället för element


Reserv o förtydligande

Nu förutsätter vi att vi kan koppla på nya rör i trumman jag visade

Om inte så ser vi inte detta förrän vi river och då får ta ställning till hur vi gör

Kakel kostnaden med 20% rabatt är då från någon av våra lev

Dock ej på deras kampanj plattor



Betalningsvillkor

20 % vid beställning. Restererande vid leverans mot faktura 10 dagar netto.

A´conto fakturering tillämpas
 
Det som ringer varningsklockor för är 20% rabatt på priser du inte har en aning om vad de är. Exempelvis kan en kabel som kostar 500:- på bauhaus kosta 5000:- hos grossisten för EXAKT SAMMA kabel. Får du sen 20% betalar du 4000:- så tar firman mellanskillnaden (För de betalar ju inte 4000, kanske snarare 550 eller så).

Så för att undvika diskussioner är det bra om dessa kostnader specificeras bättre. Ett rimligt sätt är att betala deras inköpspris + ett visst påslag, beroende på om de gör inköpen på av dig betald löpande timpenning eller om de gör det på sin "egen" tid utöver fast pris. Här kan det skilja rejält förstås, ska de lägga en halvtimme på att beställa smågrejor för 100:- förlorar de på det, beställer de material för 100 000:-, lägger på 20% och gör detta på 2 minuter förlorar du på det.

Tyvärr är det ett vanligt sätt för hantverkare att dra in extra pengar. Dels för att de "lurar" kunden att tro att de får bra pris och dels för att de tjänar pengar på material istället för det arbete de gör åt dig (och som du sen kan göra ROT-avdrag för). Jag betalar hellre en rimlig timlön för hantverkaren och att materialet köps till korrekt pris än får en billig timpenning och får betala hutlöst för material.

Att de gärna använder sina leverantörer och material är inget konstigt, förenklar både inköp, hantering, garantier osv. Men det bör vara transparent så man slipper diskussioner i efterhand.

En sak som inte syns är resor och servicebil (och andra verktyg). Ofta förekommande att kund blir förbannad när det i efterhand tillkommer för hantverkaren "självklara" tillägg som för kunden är självklart att det ingår! Inte ovanligt att det på material-inköpen tillkommer diverse diamant-klingor, borr, bits osv. Saker som givetvis slits men som inte självklart ska belasta en specifik kund.
 
  • Gilla
Hammarfall och 1 till
  • Laddar…
Måste säga att jag skrattade när jag fick denna offert. Han som var här hade inga tips hur man kunde planera badrummet överhuvudtaget. Vill bara göra det allra enklaste, vet ej ens om de kommer att flytta golvbrunnen som ligger för nära väggen. Tyckte att jag kunde ha enkel duschvägg, det stinker lite vatten utanför men vadå sa han. Verkade skum hela personen, t o m katten sprang och gömde sig. Får goda rekommendationer på lokal Facebooksida, kanske vänner och bekanta då som rekommender.
 
Staffans2000
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Tyvärr är det ett vanligt sätt för hantverkare att dra in extra pengar. Dels för att de "lurar" kunden att tro att de får bra pris och dels för att de tjänar pengar på material istället för det arbete de gör åt dig (och som du sen kan göra ROT-avdrag för). Jag betalar hellre en rimlig timlön för hantverkaren och att materialet köps till korrekt pris än får en billig timpenning och får betala hutlöst för material.
Min gamle chef, sade alltid: -"Skriv upp varenda grej. För det är på materialet vi tjänar pengarna". Detta var strax före Hedenhös, så inget nytt under solen alltså.

Pappa Ben
 
  • Gilla
guggen
  • Laddar…
Tomtom79 Tomtom79 skrev:
Det som ringer varningsklockor för är 20% rabatt på priser du inte har en aning om vad de är. Exempelvis kan en kabel som kostar 500:- på bauhaus kosta 5000:- hos grossisten för EXAKT SAMMA kabel. Får du sen 20% betalar du 4000:- så tar firman mellanskillnaden (För de betalar ju inte 4000, kanske snarare 550 eller så).

Så för att undvika diskussioner är det bra om dessa kostnader specificeras bättre. Ett rimligt sätt är att betala deras inköpspris + ett visst påslag, beroende på om de gör inköpen på av dig betald löpande timpenning eller om de gör det på sin "egen" tid utöver fast pris. Här kan det skilja rejält förstås, ska de lägga en halvtimme på att beställa smågrejor för 100:- förlorar de på det, beställer de material för 100 000:-, lägger på 20% och gör detta på 2 minuter förlorar du på det.

Tyvärr är det ett vanligt sätt för hantverkare att dra in extra pengar. Dels för att de "lurar" kunden att tro att de får bra pris och dels för att de tjänar pengar på material istället för det arbete de gör åt dig (och som du sen kan göra ROT-avdrag för). Jag betalar hellre en rimlig timlön för hantverkaren och att materialet köps till korrekt pris än får en billig timpenning och får betala hutlöst för material.

Att de gärna använder sina leverantörer och material är inget konstigt, förenklar både inköp, hantering, garantier osv. Men det bör vara transparent så man slipper diskussioner i efterhand.

En sak som inte syns är resor och servicebil (och andra verktyg). Ofta förekommande att kund blir förbannad när det i efterhand tillkommer för hantverkaren "självklara" tillägg som för kunden är självklart att det ingår! Inte ovanligt att det på material-inköpen tillkommer diverse diamant-klingor, borr, bits osv. Saker som givetvis slits men som inte självklart ska belasta en specifik kund.
Tack för svaret. Jag känner inte heller mig bekväm med betalningsvillkoret då vill de ha 20% sen vet man inte om det blir stillestånd, i värsta fall över semestrarna. Får kräva förseningsklausul. Är jag rätt på det? Helt grön på detta. Mannen som äger detta företag är 63 år, kanske lägger ner sen. Bra/dåligt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.