Hej!

Snälla hjälp mig! Vi har precis fått tillökning och givetvis just då ska VVB gå och gå sönder. Har just nu bara kallvatten! :(

Min JFB utlöste och det visade sig vara VVB som börjat läcka. Det är en Hajdu z75esd från 2013 och jag misstänker att anoden aldrig är bytt. Det var riktigt mycket rost-gegga inne i beredaren när jag kollade. Hittade bruksanvisning på nätet: https://www.malmbergs.com/docs/ba/8818805.pdf

Frågan nu är om det är lönt att byta anod? Jag hittar dessvärre ingenstans där det kan ha läckt, men jag kan tänka mig att det var kring anoden då den var mycket rostig. Nån som vet vad det brukar kosta? Är det värt att testa och byta den trots att det var så mycket rost i beredaren?

Bör man skölja ur all rost? Hur då i så fall??
 
Är den full av rost har väl emaljeringen gett upp?
Låter, tyvärr, som om den beredaren kommer ge mer huvudvärk än varmvatten. Skrota den och häng upp en Nibe istället.
 
Varför just en Nibe? Jobbar du åt dom eller?
 
Nej, jag jobbar inte åt Nibe men jag har bra erfarenheter av Nibes varmvattenberedare.
 
  • Gilla
Immobil
  • Laddar…
Okej, tack!

Jag har nu hängt in en annan beredare som grannen hade på lager.. Nu ser den ut att ha kommit upp i temperatur (a 60 grader enligt termostat på beredaren. Men nu uppstår ett nytt problem, det blir inte varmt i kranen!

När jag spolar på full värme kommer först en skvätt ganska varmt , ca 40 grader, men sen blir det ljummet. Den borde väl vara uppvärmd efter ca 7 timmar. Den är ju bara på 50 L.

Vad kan vara fel?
 
Blandningsventilen hel, inte råkat skifta in- och utlopp?
 
Det har inte med märket att göra utan vattenkvaliten om man ska välja koppar, emalj eller rostfritt.
(Har själv skrotat ut en Nibe kopparberedare nyligen. Efter bara 10 år i surt vatten med låg hårdhet så var den slut)
 
nej blandningsventilen sitter åt rätt håll, men frågan är om den fungerar som den ska? Den ger i alla fall kallt när den står på kallt, men vrider jag den till max kommer bara en skvätt riktigt varmt vatten som sagt och sedan ljummet. Märker också att flödet blir svagare emellanåt om jag spolar länge??? KV fungerar som det ska i övrigt. Det kommer också luft ibland när jag kör VV kranen.
 
Kanske finns en anledning till att grannen kasserat varmvattenberedaren och lagt den på lager?
 
Nej, det var pga att han flyttade och VVB var bara några månader gammal. Nu bytte jag blandningsventil till den gamla som jag visste fungerade, och det verkar som det var det som var felet. Nu får jag varmvatten men dock lite ojämnt flöde och ibland blir det kallt,,

Några teorier?
 
Hur ser vattenkvaliten ut? Gegga, järn, förbrukad offeranod tyder på att vattnet kanske inte är helt 100. Är det egen brunn?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.